Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Landovského Arest v ostravském Studiu G je slibným začátkem nově vznikajícího divadla

Landovského Arest v ostravském Studiu G je slibným začátkem nově vznikajícího divadla

9.12.2019 Divadlo

Divadelní jednoaktovka Pavla Landovského Arest patří do cyklu takzvaných „Vaňkovek“, dramatických textů, v nichž vystupuje postava spisovatele Ferdinanda Vaňka. Ten je alter egem Václava Havla a jednotlivé hry popisují prostředí a situace skutečné i fiktivní, do nichž se Václav Havel v průběhu svého života dostával nebo dostávat mohl. Pro nový divadelní prostor, rodící se v centru Ostravy na křižovatce ulic S. K. Neumanna a Chelčického, ji v žánru scénického čtení nastudovala režijně-dramaturgická dvojice Miroslava Georgievová (režie) a Antonín Dvořák (dramaturgie).

Zvětšit obrázek

Z první inscenace nového G Studia Arest.
Foto: Martin Kusyn

Landovského Arest se odehrává ve vazební cele na Pankráci.  Vězeňské prostředí z doby tuhé normalizace reprezentuje skupina skutečných kriminálníků a jejich bachařů, mezi které přichází politický vězeň Ferdinand Vaněk. Pavel Landovský s humorem a nadhledem popisuje jejich čekání na rozsudek.

Spisovatel Ferdinand Vaněk vnáší do společné cely disidentský živel. Landovský postavě Vaňka vtělil rozhodný postoj, vyjadřovaný odporem k násilí i věcným stanoviskem spojeným s nesouhlasem s násilnými činy a krádežemi. Přesný popis prostředí a výstižná charakterizace jednotlivých typů dosvědčuje autorské schopnosti Pavla Landovského, podtržené efektním závěrem hry: Z vězeňské chodby se ozývá střelba a vězni se domnívají, že jde o vzpouru. Postaví v pryčen, stolu a židlí barikádu. Pak přijde humorný konec. Nejde o žádnou skutečnou střelbu a potlačení vězeňské vzpoury. To jen filmový režisér Vávra ve vězeňském prostředí točí trilogii Osvobození Prahy. Vaněk to komentuje slovy „Ten bude točit, až se utočí.“

Z inscenace Arest. (Foto: Martin Kusyn)

Účinkující herci reprezentují až na Národní divadlo moravskoslezské všechna ostatní ostravská divadla. Jak řekla Miroslava Georgievová v úvodním přivítání diváků, původním záměrem skutečně bylo obsazení, ve kterém vystoupí i herec NDM, ale pro velké vytížení souboru největší ostravské činohry to pro tentokrát zůstalo jen v rovině přání. Nicméně jak zaznělo dále, cílem je v dalších nastudovaných titulech navázání na někdejší divadelní činnost Staré arény, ve které skutečně společně hráli herci všech ostravských divadel včetně studentů Janáčkovy konzervatoře.

Ferdinand Vaněk v podání Jakuba Georgieva je sečtělým, jemným a zdvořilým, kultivovaným intelektuálem, který se ovšem nad své momentální kolegy v cele nijak nevyvyšuje. Jakub Georgiev tuto postavu hraje úsporně, bez velkých gest a bez výrazného emočního vypětí, s důrazem na klidnou věcnost a sebeovládání. Navzdory mladistvému věku herce je tento Vaněk zralým člověkem budícím zasloužený respekt.

Z inscenace Arest. (Foto: Martin Kusyn)

Tiskařský mistr Rudolf Pejchl, čekající na trest za to, že na rotačkách novin tiskl falešné lístky na tramvaj, je v podání Mariana Mazura typickým představitelem druhu lidí opovrhujících intelektuály. „Pěkná svině, ten Vaněk. Mně vo něm nic neříkejte, já ho znám. Sázeli jsme vo něm články v tiskárně. Prachů měl jak sraček za ty svoje hry a jeho fotr byl vykořisťovatelem. Mně nebude nikdo nic vykládat,“ říká Pejchl ústy Mariana Mazura. Herec svým pojetím propůjčuje postavě charakter člověka, jehož myšlení je výrazně ovlivněno jednak propagandou, jednak všeobecným obohacováním se v duchu normalizačního hesla „kdo nekrade, okrádá rodinu“.

Bývalého důstojníka Harryho Soumara hraje Dušan Urban. Soumar v jeho podání je chladný, autoritativní, ale také nebezpečný muž, odhodlaný ke všemu, protože jak říká „já už to mám spočítaný“.

Postavu Laca Horňáka, cikánského lupiče, hraje Jakub Burýšek. S úspěchem využívá zejména svých komediálních schopností a umění jednat slovem. Za svoje repliky několikrát v průběhu představení sklízí projevy pobavení a smích v publiku.

Z inscenace Arest. (Foto: Antonín Dvořák)

Elemer Matte, hluchoněmý cikán, lupič, posloužil Robinu Ferrovi k další obdivuhodné herecké kreaci vystavěné na projevu totálního herectví. Ferro opět plně využívá své pohybové, hlasové i mimické herecké schopnosti, díky kterým patří mezi ostravskými herci k nejvýraznějším představitelům komických rolí. Jeho Elemer Matte je ale svým způsobem také postavou silně tragikomickou, a podtrhuje vážnou rovinu Landovského ostře satirické hry. Vladislav Georgiev pak ztělesnil dvojici bachařů. Přesně vystihl charakter „zlého“ i „hodného“ vězeňského dozorce.

Arest je slibným začátkem G Studia, nové divadelní ostravské scény, která má potenciál navázat na kdysi velmi nadějně se rozvíjející a politováníhodným způsobem ukončenou divadelní spolupráci studentů dramatického oboru Janáčkovy konzervatoře a herců ostravských divadel ve Staré aréně.

 

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.