Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Ředitel NDM Jiří Nekvasil: Ekonomický propad bude v milionech, ale přednost má zdraví

Ředitel NDM Jiří Nekvasil: Ekonomický propad bude v milionech, ale přednost má zdraví

13.3.2020 00:00 Divadlo

Největší ostravské divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, bude mít vlivem ochranných opatření vlády a města několikamilionový propad v hospodaření. Zrušení se do 15. dubna týká 63 naplánovaných představení včetně tří premiér. Nehraje se nejen na dvou hlavních scénách, ale už ani v komorním Divadle 12. O problémech spojených s pandemií koronaviru jsme si povídali s ředitelem tohoto divadla Jiřím Nekvasilem.

Zvětšit obrázek

Ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Jiří Nekvasil.
Foto: NDM

Co v tuto chvíli hlavně řešíte?

V prvé řadě se řídíme usnesením vlády a usnesením rady města ze včerejška. Do 15. dubna máme tedy zablokované všechny akce nad sto účastníků. Představení jsou zrušena a my řešíme technický problém vracení vstupného. Čas, ve kterém nelze hrát pro veřejnost, využíváme pro zkoušky. Takže, jinými slovy, pracujeme na výrobcích, které budou uskladněny a připraveny, až zákaz veřejných akcí pomine. V téhle chvíli připravujeme i modely pro případ, že se ochranná nařízení vlády a města prodlouží. Do generální zkoušky jsme v tomto týdnu dovedli Revizora, příští týden dokončíme balet Coppélia a nadále pracujeme s tím, že samozřejmě může přijít rozhodnutí vlády které situaci změní. Takže opakuji, řídíme se rozhodnutím vlády a našeho zřizovatele.

To je samozřejmé. Jak využíváte pracovní čas, když nemůžete hrát?

Ke zkoušení v běžném plánu zkoušek tak, jak byl stanoven.

Takže ne tak, že když není premiéra Revizora, můžete ještě pracovat na zdokonalování inscenace?

Vůbec ne. Čas na přípravu inscenace skončil generální zkouškou, inscenace je hotová a normálně pokračujeme v pracovním procesu, jak bylo dávno předem stanoveno. Celý mechanismus divadla je nastaven na určitý počet představení během sezony, všechno má svůj plán, který je pouze zapotřebí přizpůsobit momentální situaci.

Zkoušky jako takové tedy karanténa zatím nenarušila?

Přesně tak. Zítra se začne zkoušet opera Mrtvé město, začneme se připravovat na operetní premiéru, balet dovedeme do generálky. Jsme připraveni na to, abychom všechny nové inscenace odpremiérovali v náhradním termínu a zařadili je do normálního procesu. V našem případě je to také o více jak třech tisících abonentů. Zatím nevíme, jestli opatření 15. dubna skočí. To neví nikdo. Za všechna představení, která se měla odehrát do 15. dubna, vracíme vstupné. Na některá představení se vstupenky prodávají s několikaměsíčním předstihem. Jakmile se bude moci hrát, budeme hned hledat náhradní termíny. Jsou na tom závislé předplatitelské skupiny. Budeme možná nuceni využít i zkouškových časů a přidat nějaké hrací termíny, abychom se postupně dostali do naplňování normálního celoročního plánu představení.

Některá soukromá divadla hovoří o existenčním ohrožení, protože jsou závislá na vstupném …

To není úplně náš případ. Samozřejmě jednáme se zřizovatelem i v této věci. Závěrečný účet bude obsahovat propad několika milionů korun. Rada města o tom jednala. Bylo nám řečeno, že s ekonomickými dopady se počítá, ale přednost má zdraví. To si samozřejmě myslíme také.

Případné ekonomické propady váš zřizovatel zcela jistě zohlední. Jak jsou na tom umělci? I z řad herců z některých divadel zazněly hlasy o tom, že když nemohou hrát, klesá jim příjem …

To se týká hlavně externistů, a těch my v hereckých souborech moc nemáme. Stálí členové jednotlivých souborů jsou u nás v pracovním poměru. Tam by žádný problém nastat neměl. Externisté, kteří jsou placeni od odehraného představení, jsou u nás v naprosté menšině, poněkud více je jich mezi hudebníky, ale ti zase mají většinou stálé angažmá jinde. Nejvíc se to týká opery a operety. Máme vlastně dva orchestry, ano, tam jsou i externisté. Ale zase, jsou to většinou buď studenti, nebo pedagogové. Nejsou na nás závislí, nemají od nás svůj hlavní příjem. Co se Národního divadla moravskoslezského týká velice málo, to je účast umělců na volné noze v našich představeních. Takoví se skutečně mohou dostat vlivem zákazu veřejných akcí do situace, že jim po nějaký čas velmi klesnou příjmy. A tam lze těžko počítat s nějakou kompenzací.

Když to shrneme, tak až na řešení dopadu nařízení vlády a zřizovatele běží provoz divadla jako v normálním pracovním procesu.

Přesně tak. Zkoušíme a pracujeme normálně dál.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.