Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Divadlo Premiéra hry Tomáše Vůjtka Ten druhý patří k vrcholům streamovaného pandemického divadla

Premiéra hry Tomáše Vůjtka Ten druhý patří k vrcholům streamovaného pandemického divadla

27.2.2021 08:29 Divadlo

Světovou premiéru hry Tomáše Vůjtka Ten druhý uvedla v pátek ve světové premiéře ve scénickém čtení a prostřednictvím streamu Komorní scéna Aréna. Po zhlédnutí se chce zvolat, že autor hry Tomáš Vůjtek se nezapře. Je to prostě pedagog s erudicí češtináře a učitele dějepisu, výborný dramatik, jak dokazují nejrůznější vysoká ocenění udělená mu za jeho dramatické texty, i skvělý dramaturg, který v tandemu s režisérem Ivanem Krejčím dovedl Komorní scénu Aréna na vrchol českého divadla. A nakonec i výborný režisér, jak dokazuje několik jeho režijních opusů, které byly a jsou k vidění v Ostravě a nejen tam.

Zvětšit obrázek

Vojtěch Lipina a Marek Cisovský.
Foto: Roman Polášek

Tomáš Vůjtek, očividně inspirován dopisem, který napsal papežský tajemník Poggio Bracciolini po popravě mistra Jeronýma Pražského svému příteli Leonardovi z Arezza, uvádí na scénu dva myslitele, z nichž jeden se stal tajemníkem papežů a druhý byl církví katolickou, kterou papežové vedou, upálen.

Poggio Bracciolini se po hracím prostoru pohybuje v podání Marka Cisovského. Necelý rok po upálení Jana Husa opět na stejném místě v Kostnici upáleného mistra Jeronýma Pražského hraje Vojtěch Lipina.

Vojtěch Lipina jako Jeroným Pražský. (Foto: Roman Polášek)

Tomáš Vůjtek nabízí své dílo dnešnímu publiku se zřetelným záměrem: nejde ve skutečnosti o nic jiného než o výzvu. Tato výzva zazní v závěru textu: „Je těžké najít odvahu být ten druhý.“

Slovy „vy Češi si snad chcete z upalování udělat tradici“ Vůjtek samozřejmě nevyzývá k upalování, ale v jeho dalších slovech „ti, co přijdou po nás, si nás nebudou vážit, když nebudeme v jejich očích ochotni pro pravdu zemřít“ a v bezprostředně navazující glose „mnohem příjemnější je hledat pravdu v dobrém víně“ přímo naráží na naši dnešní skutečnost a vyzývá  nás, abychom se v rovině myšlení na pravdu a její prosazování stali skutečnými následovníky Jana Husa, Jeronýma Pražského i Jana Palacha.

Všechno shora řečené se promítlo do divadelní události, která zcela jistě patří po své premiéře k tomu nejlepšímu, co streamované divadlo v časech pandemie nabízí. Do inscenace, ve které dvojice vynikajících ostravských herců Marek Cisovský a Vojtěch Lipina opět dokazuje vrcholnou úroveň herectví, kterou se Komorní scéna Aréna pyšní již déle než dvacet let.

Marek Cisovský jako Poggio Bracciolini. (Foto: Roman Polášek)

Rozehrát filozofický text do vysoké poutavosti, přesvědčivosti a záživnosti, to opravdu vyžaduje herecké mistrovství. Marek Cisovský je opět perfektní v jevištní mluvě i v mimice, pro kterou při čtení z listu nachází dostatek prostoru stejně jako jeho spoluhráč. Vojtěch Lipina ukazuje, že je nejen výborný herec, ale i výborný zpěvák.

Něco málo přes hodinu trvající scénické čtení je v podání Cisovského a Lipiny strhujícím zážitkem od začátku až do konce. Přispívá k tomu nejen kvalita textu jako takového, ale také způsob, jakým historizující kostýmy pojala Kateřina Kazická, i Vůjtkův výběr hudby, ve které zazní nejen husitské chorály, ale také normalizační Karel Gott.

Scénické čtení hry Ten druhý je možno zhlédnout na kanálu Youtube i na facebookově stránce Komorní scény Aréna. (odkaz ZDE)

Živý přenos zajišťoval Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby Slezské univerzity v režii Moniky Horsákové.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.