Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Kapela February na svém druhém nekompromisním albu zdrsněla a více experimentuje

Kapela February na svém druhém nekompromisním albu zdrsněla a více experimentuje

14.9.2021 07:33 Hudba

Ostravští February vydali druhé album Hyphen War. Kapela nahrála album ve složení Tomáš Klézl, Adam Olšák, Vlad Uskov a Tomáš Zahrada. Nahrávka byla pořízena svépomocí a u Lukasze Febera ve studiu Wavetime. Sjednocený cover art je dílem Vojtěcha Liebla. Pojďme se podívat, jak se kapele podařilo navázat na její oceňovaný debut Branching Tracks.

Zvětšit obrázek

Kapela February na archivním snímku.
Foto: archiv kapely

Taky jste museli hledat, co vlastně znamená hyphen war? Někteří asi ve shodě s Wikipedií potvrdí, že jde o pomlčkovou válku, běžně užívané označení pro spor o název Československa, probíhající po listopadu 1989. V pojetí February však nejde o legislativní rámec, ale o aktuálnější význam: Hyphen war pro kapelu představuje komunikační chaos, který produkují mediální korporace. Symbolizuje záměnu skutečných věcí za chladná čísla a všímá si, kolik tragiky se skrývá v odosobněných znacích. Album Hyphen War je do jisté míry úkrokem od zasněné melancholičnosti debutové desky Branching Tracks. Je drsnější, agresivnější a divočejší, víc experimentuje a bere veškeré iluze. Z některých písní doslova prosakuje naštvanost, zběsilost a protestní apel.

Je to dobře slyšet od první písně Blast, jejíž začátek působí jako nechtěná chyba nahrávky, znáte to, když se zasekne cédéčko nebo počítač a začne se opakovat jeden konkrétní zvuk? Vokály jsou ježaté a zní jakoby zdálky, což není příliš komfortní. Co přetrvalo, je rafinovaná struktura, která opět počítá s taktovými změnami a značnými kontrasty.

Oust je vybičovaná do ještě větší agrese a potěší opulentní instrumentální předehrou s výměnami 4/4 a 7/8 taktu. Song má téměř 6 minut a od začátku až do konce si pohrává v dlouhých mezihrách tak trošku hračičkářsky se změnami metra.

Ani třetí Turnover Night // 十三八 neslevuje z nasazeného tempa, byť zde od počátku můžeme slyšet stoptimy a punkový groove. Složitost však i zde narůstá: první část songu je utkána sofistikovanými alternacemi tempa i taktových schémat. Už to začínalo vypadat mírně sebemučivě a posluchačsky nekomfortně, ale February zde naštěstí překvapili nečekaně návykovým refrénem, který v dobrém smyslu slova odkazuje až k legendárním Beatles. A tady začínám věcem přicházet na kloub. Písnička by mohla znít úplně jinak: kluci mají dostatek svébytné melodické invence, jistě by dokázali napsat senzační hit. Ale February nedávají nic zadarmo a sebe už vůbec ne! Oni prostě chtějí tou kapelou, která se nevyhýbá ani hudební špíně, hlukovým stěnám a nesnáší zvukový balast. Propracovat se k jejich hudební estetice tak chce trochu větší nápřah a odvahu.

Opravdu výrazný předěl ohraničuje Scolytinae: pomalá, depresivní balada, s mírně rozmazaným zvukem a bezmála „lynchovskou“ atmosférou. V té se spolu s February propadáte do jakéhosi bezedného smutku s mysteriózním podtextem.

Progresivní postupy jsou všudypřítomné. Exemplárně je uveďme v písni Mission, jejíž úvodní kytarová linka je vystavěna pomocí chytré kombinace prázdných strun a vysokých poloh kytary. Harmonie February jsou v celku čitelné a mírně repetivní. Skutečný hit, který navazuje na přímočarost Branching Tracks, nakonec přece jen přijde v písni Jejune. Hladivé, viskózní tempo, patrný klid a konejšivý i divoký zpěv by se dal poslouchat donekonečna. February však i zde přitlačí na pilu a připomenou své noise-popové kořeny, s nimiž kdysi vyrašili na klubové scéně Ostravy. Bez pozlátka, stále s onou klukovsky umanutou bezprostředností a upřímností. Včetně škrtanců, kopanců ruchů, šumů a kouřových signálů z kytar i cigaret.

Následující Talent / Grain je sladce ospalý ploužák v 6/8 taktu. February zde servírují dreampopovou zamlženost s kapkou neoromantiky. Skirmish se naplno otevírá infernálním výzvám. Její riff je založen na zmenšené kvartě, onom zlověstném intervalu, který býval v dávných křesťanských dobách přezdíván jako „ďábel v hudbě“. A jakoby to February chtěli dát markantně najevo, pohrávají si s ním se zjevnou zlomyslností dobrou polovinu písně. Album končí písní Impairment, kombinačně spletitou tečkou, která naznačuje, že kapela možná ve svém směřování dospěla k určitému zenitu. Dál už cesta nevede.

Vzpomínám si na jeden z prvních koncertů February před pár lety v Ostravě. Už tehdy se zaměřovali na emoce a syrový sound. Feedbacky, destruktivní dynamika a barevné plochy, které působily oslnivě, brutálně a agresivně. Hyphen War je výrazem jejich nespokojenosti se světem médií, který se během posledních desetiletí stal šíleným panoptikem a labyrintem lží či manipulací. February si velmi dobře uvědomují, jak složité je najít v persvazivním přívalu informací pochybné jakosti alespoň zrnko pravdy. Proto je jejich album v kontrastu k pomlčkám nabité permanentním a vulkanickým neklidem. Zdrojem snahy vymanit se z diktátu pohodlnosti a zvůle masmédií.

I kdyby pro nic víc, už díky tomu má jejich deska, byť se s jejím „DIY soundem“ nemůžu bezvýhradně ztotožnit, smysl. Působí dojmem, že tady ještě někdo neztratil rozum a chuť říct svůj názor bez skrupulí.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.