Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Deathmetaloví Soul Massacre: Chceme poukázat na to, jak umí být lidé bezohlední sami k sobě i k přírodě

Deathmetaloví Soul Massacre: Chceme poukázat na to, jak umí být lidé bezohlední sami k sobě i k přírodě

21.9.2021 Hudba

Soul Massacre patří k těm kapelám, které dokážou oslovit fanoušky jak hudbou, tak myšlenkami zakomponovanými v textech. Ostatně ne náhodou označují vlastní tvorbu jako environmentální death metal. Druhé album Despair of Human Being těchto havířovských chasníků si velmi důrazně říká o nominaci mezi nejlepší letošní počiny ve zmíněném hudebním ranku, takže témat k rozhovoru jsme měli opravdu dost. Řeč jsme zavedli třeba na skladbu Despair, kde napočítáme 250 úderů za minutu, indonéského umělce Rudiho Gorgingsuicide, který vytvořil obal desky, a v neposlední řadě jsme zabrousili i ke cover verzím od Carcass nebo Grave. Na otázky odpovídali kytarista Vladimor, zpěvák Steep a bubeník Kuba.

Zvětšit obrázek

Kapela Soul Massacre na aktuálním snímku.
Foto: archiv kapely

Zásadní změnou oproti vaší předchozí nahrávce Purgatory System je, že zpěvačku Dru nahradil zpěvák Steep. Proč k tomu došlo?

Vladimor: V podstatě šlo o nezájem ze strany Dru. Dlouho jsme hledali někoho, kdo by ji mohl nahradit a nakonec se to povedlo na výbornou.

Jak moc se tato změna po kompoziční stránce promítla do vašich skladeb? V jakém ohledu bylo nahrávání a příprava nového alba jiné ve srovnání s vašimi předchozími nahrávkami?

Vladimor: Steep je ostřílený borec, takže bylo fajn s ním spolupracovat. Udělal si zpěvy podle sebe, nemuseli jsme mu k tomu moc říkat. Měl vymyšlené, jak udělá zpěvy přes sebe ve studiu, takže si řekl, co bude potřebovat, a udělal to skvěle.

Kuba: Steep je víc orientován deathmetalovým směrem. Má rád hodně brutal death, slam, a tak nakonec i on svým způsobem projevu hodně přispěl. Umí navíc pracovat se svým hlasem, a tak to hezky odsejpalo. Měl dost nápadů, co se týká textů, dost propracovaných a s myšlenkou. Zkrátka všecko má dost promyšlené a to se mi velmi líbí. Nakonec to hodně ukazuje, jestli kapela dělá něco zapáleně, nebo to tam dá jen tak, aby se neřeklo.

Album dostalo název Despair of Human Being. V čem tedy vidíte ono zoufalství či onu beznaděj člověka? Vztahuje se tento titul k současné situaci, nebo má nějaký hlubší, řekněme i morální, podtext?

Steep: Naše texty se zabývají jakousi sociální tematikou. Nejsme spokojeni s tím, jak dnešní svět funguje. Tyto věci se nedějí pouze teď, ale od počátku věků. Vždy platilo, že sláva a bohatství znamenalo vše. Tento přirozený proces dospěl až k tomu, co se děje v současnosti okolo nás a s čím my prostě nesouhlasíme. V dnešní moderní době se k tomu také přidaly arogance a naprostá bezohlednost k přírodě. Tento přirozený proces dospěl až k tomu, co děje dnes okolo nás a s čím my prostě nesouhlasíme. Těm, koho moje filozofické sračky nudí, se předem omlouvám. (smích)

Rozhodně se není důvod omlouvat, protože tvá slova by spousta lidí podepsala… 

Kuba: V dnešní době je za mě dost lidí, kteří svůj život nežijí tak, jak by si přáli. Jsou zoufalí a je to dost promítnuto do jejich životů. Dalo by se říct, že deska je taková všeobecná sociální kritika. Ukazuje to různé nešťastné situace ze života. Je o tom, jaký máme vztah k přírodě, jak je ničena a podobně. Bylo to už mnohokrát řečeno, bohužel. Stejně si myslím, že se nic moc ale nemění.

Která ze skladeb z nového alba je pro vás nejosobnější?

Vladimor: To je těžké rozhodnout. Celá deska je vlastně takové naše dítě a nerad bych ho dělil. (smích) Ale z těch pro mne nej, jako třeba Despair, Behind The Scars nebo Mother Nature Filthy Creature, bych si vybral asi Despair. A to pro její rychlost a melodičnost a fakt, že je to snad naše první skladba, kde hrají obě kytary sólo.

Steep: Pro mne určitě úvodní skladba z CD Their Land. Byla to první skladba, kterou jsem ve zkušebně od kluků slyšel, když jsem zvažoval, jestli se mám do kapely přidat, nebo ne. Dřívější tvorba mne moc neoslovila, ale po poslechu této skladby jsem věděl, že kapela zamířila trochu jiným směrem, který jsem přesně chtěl dělat. Také můj první text pro Soul Massacre byl napsán k této skladbě a má pro mne hlubší a osobní význam.

Kuba: Za mě to bude asi Section 26, protože jsem si v době skládání desky hodně četl o různých dost morbidních způsobech léčby psychických nemocí a chtěl jsem o tom napsat skladbu.

Můžeš upřesnit?

Kuba: Skladba je o tom, jak bylo kdysi a někdy stále je s lidmi, když mají nějakou psychickou nemoc, zacházeno. Jako se zvířaty. Možná někdy i hůř. Proto je k tomu i to ambientní intro, které se snaží trochu navodit atmosféru a jistou stísněnost. Sekce 26 je vlastně těžké psychiatrické oddělení přezdívané také Neklid, které se nachází v Opavě. A potom to bude asi Despair, protože to je zatím naše nejrychlejší skladba, 250 úderů za minutu. Skladba vlastně vznikla i z hecu, jestli v takové rychlosti jsme schopni něco složit a zahrát to. (smích)

Zmíněná skladba Mother Nature Filthy Creature je jednou z těch, jejíž text se zabývá tím, jak lidstvo ničí přírodu. A právě text k tomuto songu se stal předlohou pro obal alba, který vytvořil indonéský umělec Rudi Gorgingsuicide. Proč padla zrovna sázka na něj?

Steep: Zvažovali jsme mezi více umělci, avšak Rudiho práce nám přirostla k srdci nejvíc. Také jednání s ním bylo na výbornou a obal desky vystihuje přesně to, co jsme naší tvorbou chtěli vyjádřit.

Kuba: Rudi měl krásné vizuální zpracování, od něj se nám jeho tvorba v době vybírání líbila nejvíce. Takže proto padla volba na něj. A poměr cena/kvalita byl taky ideální pro nás.

Do jaké míry je podle vás únosné, aby hudební kapely byly angažované v sociálně-společenských či politických tématech? Kde máte tu hranici nastavenou vy?

Vladimor: Můj názor je, že by se kapely v politice angažovat neměly. Ale samozřejmě je asi dobré, když kapely, které mají tu moc promlouvat k lidem, občas poukáží na nějakou situaci, která si to vyžaduje. Ovšem s citem. Lidé se chodí na koncerty bavit. Když chtějí řešit politiku, můžou si pustit televizi.

Steep: Určitě nechceme naší muzikou zasahovat do politických věcí. Spíš chceme poukázat na to, jak umí být lidé bezohlední, ať už sami k sobě navzájem nebo k již zmiňované přírodě. Ani text ke skladbě Man Of Corruption nemá vlastně politický podtext, i když to název písně muže vzdáleně evokovat. Je to spíš sociální text, který poukazuje na to, že bohatství a konexe nyní hýbou světem a my nechceme být jen loutkami.

Kuba: Já si myslím, že třebas u punku je politická angažovanost běžná věc, ale v death metalu to není standardem. A asi to ani nemáme zapotřebí. Je tu spousty jiných kapel, které to dělají za nás a lépe. Ale když se na desku složí třebas skladba, co bude kritizovat společnost, ale bude to dobře napsané a nebude to tak okaté, nebráním se tomu. Všeho s mírou. Z hlavy mě napadá skladba Geared for Gain od Malevolent Creation, která je taky kritikou společnosti a toho, jak je systém nastaven. Nicméně je to dobře napsané a zaobaleno tak, že to není tak okaté. A tak by to podle mě mělo být.

Je vaším cílem mít ve skladbách nějakou přidanou hodnotu, se kterou by se mohli vaši fanoušci ztotožnit?

Vladimor: Jednou před vydáním alba jsme měli ve zkušebně dlouhou debatu o textech a názvu desky. Chtěl jsem od kluků slyšet význam těch textů, o čem jsou, jejich vlastními slovy. A na základě toho jsem si já osobně naši kapelu zařadil mezi environmentální death metal. V hodně skladbách je cítit vztah k naší zemi, planetě a to, jak se lidstvo k naší zemi chová.

Steep: Já si v podstatě myslím, že mými texty jen mluvím za spoustu lidí, kteří mají podobný názor jako já. Pokud by se náhodou stalo, že si někdo naše texty přečte a řekne si, měl bych se nad tím zamyslet, je to jen dobře pro nás všechny a pro planetu, na které žijeme. Ale upřímně si nemyslím, že se něco takového stane.

Kuba: Určitě je parádní skládat i texty, které nejsou jen gore a mají i nějaký hluboký podtext. Je parádní, když si někdo ty texty přečte a zamyslí se nad nimi. Je parádní, když si někdo ty texty aspoň přečte. Dneska už se podle mě lidi moc nepozastavují nad texty, podle mě je to trochu víc spotřební. Což ovšem neznamená, že my na texty budeme kašlat. Já chci skládat materiál, který je na úrovni, a myslím, že kluci taky. Víceméně do té hudby prolínáme naše názory a pak taky věci, které nás zajímají. Chceme mít ty texty prostě zajímavé pro nás i pro fanoušky.

Na kolik procent jste dosud naplnili vlastní potenciál? Co vám ještě chybí k tomu, aby si jiné kapely říkaly, že by chtěly hrát a znít jako Soul Massacre?

Vladimor: Myslím, že nám chybí asi více zamakat na koncertech. Měli bychom tu hudbu dál šířit mezi fanoušky.

Steep: Za mne jsme odvedli spoustu práce a jsem hrdý na to, co jsme dokázali stvořit. Vždy je prostor pro to dělat věci lépe, a pokud to půjde takovým tempem dál, další deska bude zase o něco lepší… Jinak mám stejný názor jako Vláďa. Máme skvělý materiál a byl bych rád, kdybychom jej mohli více představit naživo a dostat se tak více do povědomí lidí, kteří o nás ještě neslyšeli.

Kuba: Souhlasím s kluky. Je potřeba zapracovat na našich koncertech a držet úroveň toho, co jsme nasadili na naší desce. A úplně nejlépe se posouvat dál hudebně a přijít s ještě lepšími nápady.

Ke skladbě Mindstealer jste také natočili váš první videoklip. Co by mělo být poselství tohoto klipu?

Steep: Tato píseň je v krátkosti o tom, že člověk by si měl vážit toho, co má a co v životě dokázal, protože mezi námi žijí svině, které tě o všechno dokáží lusknutím prstem připravit.

Kuba: Chtěli jsme, aby to nepůsobilo nějak obyčejně. Líbí se nám to hororové zpracování. Za mě se nám povedla ta atmosféra.

Kdo je podle vás takový zloděj mysli (mindstelear)?

Steep: Je to člověk, který sleduje zpovzdálí tvůj život. Někdy to může tvůj nejlepší přítel, který se přetvařuje a snaží se tě napodobovat, protože jeho vlastní život stojí za hovno. Nakonec se vlastně stane tvým lepším já a o všechno tě v životě připraví. V klipu je to znázorněno jakousi temnou postavou, která tě stalkuje na každém kroku a nakonec tě nahradí v tvém životě.

Jaké reakce jste obdrželi na cover verze Heartwork od Carcass a You´ll Never See od Grave, které jste v minulosti nahráli?

Vladimor: My jsme ty skladby ani moc nepropagovali. Na těchto kapelách jsme vyrostli a vlastně si občas nějaký cover ve zkušebně uděláme jen tak sami sobě pro radost. Když jsme dělali vinylové LP, tak nám Herdron, který vydává metalový časopis Pařát a postaral se i o vydání toho LP, řekl, že na desku se nám vleze ještě nějaká skladba navíc. Tak jsme jeli natočit dvě novější skladby, které na CD nejsou, jako bonus. No a když už jsme měli ve studiu vše nachystané, bylo nám líto natočit jen dvě skladby. Se vším jsme se tahali, zapojovali, zvučili… Tak jsme se rozhodli, že si to zkusíme nahrát.

Kuba: Vybrali jsme si je, protože já miluju Grave a kluci taky, a skladba You’ll Never See je klasika a taky je fajně technická. Dost jsme se díky ní naučili. To samé platí o Heartwork. Byla to velká výzva a povedla se. Album Heartwork a obecně Carcass je naše srdcovka.

Co vás čeká v nejbližší době?

Steep: Začne prodej zbrusu nových triček s motivem desky. Také máme v plánu vydat dokument o nahrávání ve studiu a ještě jeden oficiální videoklip ke skladbě Their Land, který jsme natočili jako playthrough v GM Studiu v Jablunkově. Vše vyjde v určitém intervalu. Klipy nám natočil zkušený Marek „Frodys“ Pytlík prostřednictvím jeho Audiovisual Weird Arts, za což mu mnohokrát děkujeme.

Petr Bidzinski | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.