Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Velmi zdařilým soundtrackem Beaty Hlavenkové k filmu Zátopek pulzuje pohyb

Velmi zdařilým soundtrackem Beaty Hlavenkové k filmu Zátopek pulzuje pohyb

11.10.2021 18:00 Hudba

Film Davida Ondříčka Zátopek, který vstoupil do kin na konci srpna, provází kladný ohlas veřejnosti i odborné kritiky. K úspěchu bezesporu přispěla i skladatelka Beata Hlavenková, jejíž filmový soundtrack vyšel pod hlavičkou vydavatelství Minority Records. Na nahrávce kromě Hlavenkové účinkují trumpetista Oskar Török a kontrabasista Rastislav Uhrík. Orchestr sCore vedla dirigentka Michaela Rosza Růžičková.

Zvětšit obrázek

Soundtrack k filmu Zátopek vyšel na cédéčku.
Foto: Marcel Rozhoň

Práce na filmu o nejlepším českém atletovi všech dob je nepochybně jedním ze splněných snů mimořádně talentované a osobité skladatelky, zpěvačky a klavíristy Beaty Hlavenkové, která v této filmové hudbě sugestivně rozezněla orchestrální barvy i svou pověstnou intimní klavírní tónomalbu. „Bavilo mě dotýkat se lidových písní, které byly oblíbené u Emila a Dany, bavilo mě hudebně pracovat s tempem jeho běhu, bavilo mě hledat cestu hudebního vyjádření, které bude slušet tomuto výjimečnému filmu. A dostat do světa i zlomek našeho hudebního dědictví, stejně jako nás ve světě reprezentuje Zátopkova osobnost a úspěchy,“ sdělila již dříve Hlavenková. Její soundtrack je složen z interaktivních a implicitně propojených 14 skladeb, které váže ústřední myšlenka mobility a pohybu. Hlavenková filmové postavy ve své hudbě vykreslila v promyšlených tempech, vycházejících z průměrné rychlosti Zátopkova běhu.

Kromě výsostně autorské, originální hudby, jež kombinuje nejčastěji lyricky meditativní a minimalistické imprese s energickým jazzovým cítěním, se v partituře jemně zrcadlí názvuky folklorní melodiky. Výsledná synkreze propůjčuje hudbě Hlavenkové obrovské kouzlo, které lze vnímat a přijímat i bez konkrétní valence na audiovizuální vjem. Příběh Emila Zátopka na nahrávce určují i další konsekvence, které ve filmu zaznívají poněkud odlišně. Motivy jsou kráceny, prodlouženy či řetězeny, aby fungovala hudební integrita samostatného soundtracku. Tato důslednost je dobře patrná při sukcesívním poslechu celého alba.

Orchestrální party na nahrávce i ve filmu ztvárnil sCore Orchestra pod vedením dirigentky Michaely Roszy Růžičkové v hudebním studiu České televize. Souhra orchestru vyniká jednotným tahem a souvztažností, z níž přímo čiší jednotná synergie. Nahrávka má také pozoruhodnou zvukovou stránku, finální mix je totiž dílem renomovaného zvukového mistra Michala Pekárka. Byla to skvělá volba, nahrávka je po akustické stránce vytříbená do nejmenšího detailu.

Filmová hudba Beaty Hlavenkové má několik základních vyjadřovacích prostředků. Dominantním rysem jsou skladby s jasně zřetelným, pregnantním impulzem pohybu (Reunion, Run…). Ty vyrůstají z ostinátní rytmické patterny či riffu, nad kterými se klenou atmosférické harmonické postupy. Tyto kompozice v sobě mají největší vzrušení a jakousi vervu. Další oblastí jsou emotivní skladby (Love nebo Dana and Emil, Back Home, Somewhere in Zarazice), které stojí netoliko na rytmu, ale spíše na barevných souzvucích a éterických improvizacích klavíru a trubky.

Samozřejmě, že Hlavenková obě oblasti také intuitivně propojila, takže se ve výsledku střetávají obě roviny – zasněná i akcelerační, protože pohyb je elementárním pramenem celého alba. Minimalistické formule jsou u této skladatelky vždy pečlivě zabaleny do překvapivých hudebních či aranžérských sladkostí. Skladby se odhalují postupně s inovativními či improvizačními pasážemi, které vylučují ztrátu pozornosti a jakýkoli náznak stereotypu.

Je zřejmé, že Hlavenková do tématu fascinujícího života a osobnosti Emila Zátopka vstoupila s velkým odhodláním, citem, entuziasmem a nezkalenou radostí. Její hudba kromě emocí napětí, touhy, očekávání, neklidu a obav, přináší celou řadu dalších důležitých a půvabných asociací. V jejím soundtracku zní motivy naděje, statečnosti, trpělivosti a samozřejmě lásky. Hudba Hlavenkové je nádhernou ukázkou tvůrčího, oduševnělého a osobitého přístupu. Jako taková by si zasloužila pozornost nejen filmových diváků, kteří si ji mohou sehnat na trenýrkově červeném vinylu (nebo také elektronicky), ale také odborníků, až se bude lámat chleba při udílení cen uměleckých institucí.

Beata Hlavenková: Zátopek (Original Motion Picture Soundtrack) 1 CD. Celkový čas: 37:50. Minority Records, 2021.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.