Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Czech Music Crossroads 2022, den druhý: Jeden z nejlepších programů v historii ostravské showcase

Czech Music Crossroads 2022, den druhý: Jeden z nejlepších programů v historii ostravské showcase

22.5.2022 10:29 Hudba

Přehlídka Czech Music Crossroads pokračovala také v sobotu, kdy se v rámci showcase představilo celkem deset umělců a kapel z několika zemí světa. Naprostá většina z nich získala srdečné a laskavé přijetí a ohlasy. Mnohotvárné žánrové přesahy, které jsou smyslem Crossroads, tentokrát učarovaly a každý si v pestré přehlídce našel to své.

Zvětšit obrázek

Bora Kim z kapely Sinnoi.
Foto: Martin Bambušek

Jestliže první den Crossroads na mne místy působil jako zahřívací, sobota proběhla jako strhující hudební přehlídka, plná nejrozmanitějších odstínů barev, chutí a vůní. Představili se umělci a kapely z Francie, Slovenska, Jižní Korey a České republiky. Chronologicky vzato line-up zahájila Mariana Caetano. Rázná brazilská zpěvačka se představila s virtuózem na akordeon Yannem Le Corre a perkusionistou Marcelem Costou v kapele Bel Air De Forro. Kombinace brazilských rytmů a francouzské barevnosti vytváří vzrušující koktejl, který „zachutnal“ lidem báječně.

Bel Air De Forro. (Foto: Martin Bambušek)

Zpěvačka a kytaristka Joy.D se pro mne osobně stala největším překvapením a nejkrásnějším objevem soboty. Neobyčejně charismatický, svůdně zabarvený hlas francouzské zpěvačky (která vizáží nápadně připomíná známější hvězdnou LP) a znamenitá kytara Juliena Thuala vytvořily spojení, které se intimitou a přímočarostí dotklo všech komnat srdce.

Joy-D. (Foto: Martin Bambušek)

Odvrácenou stranu hudby jako výbušné směsi plné vášnivých rytmů a orientálního koření prezentovali francouzští Ndiaz. Bryskní spojení trumpety a saxofonu, akordeonu a dokonalých perkusí nenechalo zřejmě nikoho chladným a závěr jejich setu skončil jako bujarý roztančený večírek, během nějž dohráli muzikanti přímo mezi lidmi.

Ndiaz. (Foto: Martin Bambušek)

Originální muziku a úsměvné texty ovlivněné fenoménem dětství představilo české trio The Survivors. Všestranně talentovaný hudebník Jiří Slavík se společně s výtečným bubeníkem Jakubem Tenglerem a klávesistou/klarinetistou Jiřím Levíčkem inspirují dětským světem, což jejich vlastní muzice propůjčilo dar hravosti, radosti a humoru.

Z koncertu The Survivors. (Foto: Martin Bambušek)

Slovenští Varkocs přijeli z původně avizovaného kvarteta ve třech. Frontman Erik Turtev dokázal na brumle zahrát neuvěřitelné věci, navíc je zábavným moderátorem, který uměl vyhecovat publikum k aktivnímu spoluprožívání. Strhující rytmika a zběsilá tempa folklorních skladeb v hardcore punkovém aranžmá zapůsobily jako třaskavina.

Varkocz. (Foto: Martin Bambušek)

Jihokorejskou šamanskou hudbu ve spojení s futuristickou elektronikou prezentovala výtečná korejská zpěvačka Bora Kim s kapelou Sinnoi. Jejich vystoupení na mne zapůsobilo. Nástroj geomungo svým neurčitým tónem a hlasitým klepáním sice nebude mým favoritem, podivně nestandardní byl také plechový zvuk kontrabasu v sólovém partu, ale zpěvačka Bora Kim svým mnohotvárným vokálem opravdu čarovala.

Bora Kim z kapely Sinnoi. (Foto: Martin Bambušek)

Brilantní polský kytarista Przemek Strączek našel novou inspiraci své obdivuhodně rozmanité a objevné hudby v duu s Chiao-Hua Chang. Byla to poklidná demonstrace naprosté svobody hudebního výrazu bez konkrétního směru a striktně vymezeného rámce formy a času. Hudba prchavá a poetická jako večerní soumrak. Nádherný zvuk etnických nástrojů, jakož i vzácný vokál talentované instrumentalistky a zpěvačky Chang vyzněly v kombinaci se sametovou, objevnou kytarou plnou kolovrátkových modulací poutavě a nevšedně.

Przemek Strączek a Chiao-Hua Chang. (Foto: Martin Bambušek)

Do kategorie orgastických zážitků je nutné po Ndiaz a Varkocs připsat ještě další jihokorejskou formaci The Tune. Experimentální etnický průnik tradiční korejské hudby s avantgardním výrazem zafungoval báječně a potvrdil, že v hudbě se fantazii meze nekladou. Uhrančivá zpěvačka Hyunkyung GO smazala národnostní rozdíly a postarala se o to, že si vystoupení The Tune všichni pořádně užili. Závěr jejich vystoupení většina diváků protančila…

The Tune. (Foto: Martin Bambušek)

Další ambasadorskou české hudby byla Kaczi. Charismatická beskydská písničkářka s důrazným hlasovým i instrumentálním projevem se představila s doprovodnou kapelou, která dala její sdělné tvorbě pestřejší barvy. Kaczi je výrazná interpretka, která dokáže ze svých koncertů udělat zážitkovou záležitost.

Kaczi s kapelou. (Foto: Martin Bambušek)

O závěr sobotní přehlídky se postarali francouzští Fleuves, jejichž atmosférické průniky květnaté melodiky s elektronickou rytmikou mají neodolatelný esprit a samozřejmý taneční potenciál. Další zajímavá sonda do současného přístupu k tradici, který se vyznačuje bezbariérovou vstřícností a asociativní cestou.

Fleuves. (Foto: Martin Bambušek)

Sobotní program Crossroads se zařadil k nejsilnějším milníkům této skvělé akce. Přehlídka hudby několika zemí byla nesmírně pestrá, atraktivní, dojímavá i přemýšlivá. Emocionální upřímnost a hloubka citů beze stop povrchnosti, mělkosti a strojenosti. Každý si patrně našel to „své“.

Czech Music Crossroads pokračují i v neděli 22. května, kdy program završí poslední čtveřice interpretů z České republiky (Nikol Bóková Quartet, Irena a Vojtěch Havlovi), Slovenska (Sole) a Francie (Moonlight Benjamin).

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.