Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Divadlo Lenka Dřímalová: Je důležité, aby se Ostrava neuzavírala

Lenka Dřímalová: Je důležité, aby se Ostrava neuzavírala

3.11.2013 Divadlo

Od začátku letošní sezóny se stala šéfkou baletního souboru Národního divadla Moravskoslezského Lenka Dřímalová. Nadšená propagátorka nových trendů v tanečním umění i ctitelka klasického tance, pedagožka, choreografka. Nyní poskytla rozhovor internetovému deníku Ostravan.cz.

Zvětšit obrázek

Šéfka baletního soboru Národního divadla moravskoslezského Lenka Dřímalová.
Foto: Archiv NDM

S jakými pocity a cíli jste se rozhodla pro angažmá v roli šéfky baletu Národního divadla moravskoslezského?

Je to už troškou delší doba, ta nabídku jsem zvažovala někdy na začátku letošního roku. V první chvíli mne napadlo, že sice chci přijmout nabídku ředitele divadla Jiřího Nekvasila, ale zároveň nemohu po šesti letech práce nechat baletní soubor brněnského Národního divadla, který jsem vedla, na holičkách. Proto jsem Jirkovi řekla, že mohu přijít až do nové sezóny 2013 – 2014. Chtěla jsem překlenout tu dobu, než přijde nový šéf baletu do Brna. Jiří Nekvasil moji podmínku, že nastoupím až v půli srpna, přijal.

Co vás nejvíce lákalo na možnosti vést ostravský balet?

V první řadě to byl ředitel divadla Jirka Nekvasil. Má jasnou uměleckou vizi, umí být razantní v podpoře současných podob divadelního umění a snaží se v tomto smyslu posouvat svěřené divadlo jako celek, včetně baletu.  V poslední době, po odchodu Daniela Dvořáka do Prahy jsem pociťovala, že v Brně nemáme ředitele. A podle mne šéfové souborů a ředitelé divadla by měli spolupracovat, zvažovat různé nápady, a Jiří Nekvasil je člověk s kterým si rozumím. Takže jsem šla za ním a také domů.

V jakém stavu jste našla soubor ostravského baletu?

Ten soubor jsem fakticky neznala. Nebyla jsem tady šest let. Tak jsem si řekla, že soubor poznám, až s ním budu pracovat. A v téhle chvíli si myslím, že soubor je schopen realizovat naše cíle. A ty jsou velmi vysoké. Vždycky se říkalo, že v Ostravě je dobrá parta, a to platí.

Prozradíte něco z těch cílů a záměrů?

Přivést zajímavé choreografy. Bude tady Jiří Kylián, Pavel Šmok a Nataša Novotná. Plánujeme balet La Sylphyde v choreografii Karine Elver podle Augusta Bournonvilla. Legenda dánského baletu August Bournonville je jednou z nejvýraznějších osobností baletní historie vůbec. Je autorem mnoha unikátních inscenací, ve kterých se zrcadlí nejčistší forma romantického baletu. V Brně se mi velmi vyplatily koprodukce se zahraničními divadly. Pro novou sezónu snad vyjde koprodukce s Teatrem Wielkim Poznaň – balet Popelka v choreografii Paula Chalmerse. Bohužel všechny tyto balety vyžadují větší množství tanečníků a náš soubor jich má jen dvacet osm. Takže si budeme muset výpomoci studenty tanečního oddělení ostravské konzervatoře. Velmi by mi pomohlo, pokud by se Jirka Nekvasil dohodl se zřizovatelem divadla Magistrátem města Ostravy na navýšení počtu tanečníků. Lépe by se nám dýchalo a daly by se realizovat náročnější produkce srovnatelné s národním divadly v Brně a Praze.

Ostravská opera si často zve hosty ze zahraničí, přední interprety ze slavných operních scén. Půjdete podobnou cestou?

V Labutím jezeře v choreografii Igora Vejsady hostuje  první baletní sólista pražského Národního divadla Michal Štípa a v nově připravované inscenaci Návraty domů sólisté z brněnského baletu. Je velmi důležité, aby se Ostrava neuzavírala. Aby členové souboru i ostravské publikum viděli, co se děje kolem a jak se tančí ve světě. V Brně jsme organizovali galapředstavení s tanečníky z Evropy i ze zámoří, aby lidé viděli, kde je současný světový balet a jaký kus cesty ušel. Moc bych si přála tohle srovnání zprostředkovat Ostravě.

Ostrava si vás pamatuje z baletního studia Vysoké školy báňské, to byl špičkový soubor moderního scénického tance, se kterým jste dělala projekty tanečního divadla. Vrátíte se i k ve funkci šéfky baletu NDM k těmto trendům?

Ne, nezakládáme další soubor Lenky Dřímalové. Balet Národního divadla moravskoslezského by měl být schopen nabídnou program pro široké spektrum diváků. To znamená klasický, neoklasický i současný balet a trošku i toho dobrého tanečního divadla.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.