Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Divadlo V hodnocení kritiků vede Komorní scéna Aréna, účastníci festivalu Ost-ra-var nešetří superlativy

V hodnocení kritiků vede Komorní scéna Aréna, účastníci festivalu Ost-ra-var nešetří superlativy

29.11.2013 Divadlo

Inscenace Komorní scény Aréna zatím sbírají nejvíce kladných ohlasů ze strany kritiků přítomných na festivalu ostravských činoherních divadel Ost-ra-var. Kritikové, kteří do Ostravy zavítali zhlédnout co nejvíce inscenací z posledního roku, v hodnocení některých ostravských divadelních počinů nešetří superlativy.

Zvětšit obrázek

Snímek z inscenace Ruská zavařenina, která na Ost-ra-varu sklidila ovace odborné veřejnosti.
Foto: Archiv KSA

V průběhu prvního ze tří plánovaných kritických seminářů dokonce zazněl z úst teatrologa Josefa Hermanna hold nejvyšší. „Děkuji Komorní scéně Aréna za její inscenaci Gogolových Hráčů, že nás zbavila jedné modly. Do zhlédnutí Hráčů jsme měli za to, že legendární inscenace Činoherního klubu s Josefem Abrhámem a Jiřím Kodetem je nepřekonatelná. Dnes už to neplatí. Hráči v Komorní scéně Aréna jsou přinejmenším stejně dobří, ne-li lepší,“ řekl Hermann.

Také známý divadelní kritik Vladimír Just nešetři superlativy. „Nevím, jestli ostravští viděli Hráče z Činoherního klubu ze záznamu či ne, v každém případě zdejší inscenace je úplně jiná, ale skvělá. Ano, je v ní vynikající výkon Alberta Čuby v roli Ichareva, ale dovolím si upozornit na výkon Marka Cisovského v postavě Utěšitele. Je důkazem procesu hereckého zrání, a to, co předvádí pan Cisovský na jevišti, je po všech stránkách herectví vrcholné úrovně,“ řekl Just.

Na třetí arénovskou inscenaci, Ruskou zavařeninu Ludmily Ulické v režii Ivana Rajmonta, se při rozborech zatím nedostalo, nicméně reakce diváků byly naprosto nadšené, a všichni v kuloárech hovoří o vrcholu, nebo přinejmenším o jednom z největších vrcholů celého festivalu. Skvělý text ruské autorky našel v souboru Komorní scény Aréna vynikající představitele ve všech rolích.

Poněkud hůře zatím v hodnoceních kritiků dopadají některé inscenace Národního divadla moravskoslezského. Zatímco představení hry Slož mě něžně v režii Janusze Klimszy sbírá spíše kladná hodnocení, rozporuplné reakce probouzí jak Sen noci svatojánské, běžným publikem většinou přijímaný příznivě, tak zejména Peterem Gáborem režírované Pozvání na zámek.

Ladislav Vrchovský | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.