Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Obraz & Slovo Ostrava zažívá vernisážový maraton s Hudečkem, Morelem, Janovským a Šerýchem.

Ostrava zažívá vernisážový maraton s Hudečkem, Morelem, Janovským a Šerýchem.

10.3.2014 00:00 Obraz & Slovo

Ostravští milovníci vizuálního umění se v tomto týdnu mohou těšit doslova na maraton barev. Na trať nejprve v pondělí vyběhnou streetartový umělec Jakub Janovský a jeden z nejlepších ostravských malířů Aleš Hudeček. V úterý se představí francouzský umělec Julien Morel a ve středu Jan Šerých, proslulý multimediální umělec z Prahy.

Zvětšit obrázek

Hudečkův obraz Březolupy vystavený od pondělka ve foyer Divadla Antonína Dvořáka.
Foto: Archiv Aleše Hudečka

Nová galerie ve foyer Divadla Antonína Dvořáka představuje od pondělí už čtvrtého umělce. Po Haně Puchové, Zbyňku Janáčkovi a Danu Balabánovi to je jeden z nejtalentovanějších Balabánových žáků, dnes již čtyřicetiletý Aleš Hudeček. V divadle představuje výběr maleb z více tematických okruhů, na nichž pracoval v posledních několika letech. Figury v interiéru, krajiny, figury v krajině i krajiny s létajícími talíři.

Hudeček dal výstavě název Střepy. Ten je i jistým vysvětlením tematicky nesourodé expozice, která vznikla z touhy malíře vystavovat v největším ostravském divadle velké formáty. „Ale novou ucelenou řadu maleb větších formátů nemám a menší formáty v prostoru foyer divadla působí utopeně,“ přiznává Aleš Hudeček kulturnímu deníku Ostravan.cz.

Zrod jednoho z vystavených obrazů pak Aleš Hudeček představuje podrobněji. „Pracuji s vizuální, ale třeba i s čichovou pamětí, neboť mi jde o paměťový záznam krajiny mého dětství, které jsem prožil v Březolupech u Uherského Hradiště. Proto má například vystavená krajina s názvem Březolupy švestkovou barevnost, tohle místo a sedmdesátá léta mám spojena právě s vůni hnijících a kvasících švestek,“ vypráví Hudeček.

V Galerii Dole v klubu Fiducia je od pondělí usazen streetartový umělec Jakub Janovský. Výstavu s názvem „Mental mix vol. 2“ kurátorsky připravil Martin Mikolášek. „Už během studií na Akademii výtvarných umění v Praze Janovský ke své tvorbě poutal zvýšenou pozornost. Nepřekvapí proto, že opakovaně patřil jak mezi finalisty Ceny Národní galerie v Praze NG 333 pro mladé umělce, tak i mezi autory navržené na Cenu kritiky pro mladou malbu,“ upozorňuje Mikolášek.

Ještě větší neznámou než Janovský je pro ctitele vizuálního umění úterní výstava v Industrial Gallery. Mladý francouzský výtvarník Julien Morel ze Saint-Étienne poznal Ostravu už před dvěma lety, když spolupracoval se studenty Fakulty umění Ostravské univerzity na projektu brownfieldu Vítkovic a výsledky práce byly předvedeny na výstavě Černobílé Vítkovice v Galerii Cooltour. „Využívám reprodukce, ať už jsou to architektonické plány, technické knihy, mapy či návody k použití. Jedná se o signifikantní záznamy, které jsou poznamenány určitou historií,“ vypráví Morel.

Galerie města Ostravy PLATO představí od středy 12. března výstavu s názvem WYSIWYG. Za experimentálně znějícím názvem stojí první kurátorský počin uměleckého manažera galerie Marka Pokorného, který do vítkovické Dolní oblasti pozval Jana Šerýcha. „Šerých se volně pohybuje mezi klasickými a novými médii. Asi nejvíce je známý jako malíř, ale vytváří i stejně zásadní videa,“ říká Pokorný.

Od poloviny března se v městské galerii také rozjíždí bohatý doprovodný program, například cyklus Odložená paleta, který zahájí básníci Petr Borkovec a Petr Hruška. PLATO tak naplňuje slibovanou vizi, že se městská galerie stane i novou ostravskou platformou pro setkávání, nikoliv jen vernisážovou institucí.

Ivan Mottýl | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Obraz & Slovo", nebo přejděte na úvodní stranu.