Svatováclavský hudební festival

Internetový deník pro kulturu a umění

Úvod Hudba Pavel Balcar z deathmetalových Nahum: Na novém albu jsme nechali krev, pot i slzy

Pavel Balcar z deathmetalových Nahum: Na novém albu jsme nechali krev, pot i slzy

26.10.2015 Hudba

Kapela Nahum debutovala v roce 2012 veleúspěsnou nahrávkou The Gates Are Open a nyní se po třech letech vrací, aby na svou prvotinu navázala zcela novým koncepčním albem. Jak bude nová deska jednoho z nejskloňovanějších jmen ostravské metalové scény znít, můžete zjistit již v listopadu, kdy bude oficiálně vydána. Nejen o ní si deník Ostravan.cz povídal s duší kapely, frontmanem Pavlem Balcarem.

Metalová kapela Nahum, Pavel Balcar uprostřed. Zvětšit obrázek

Metalová kapela Nahum, Pavel Balcar uprostřed.
Foto: Archiv kapely

Nedávno v obsazení Nahum proběhlo několik personálních změn. Můžeš čtenářům představit nové členy kapely?

Ano, rok 2014 a 2015 byl pro kapelu velmi náročný. Intenzivní tvůrčí práce na novém materiálu, časté koncerty a značně napěchovaný osobní život každého z nás nám dály řádně zabrat. Bylo to velmi těžké období, ale myslím si, že tím musí dříve nebo později projít každá kapela, která se na hudební scéně pohybuje delší dobu a jede naplno. Tento stav se podepsal i na personálních změnách v kapele. Na jaře v kapele skončil kytarista Roman Ševčík a v létě bubeník Michal Bláha. Kytarového postu se nově zhostil Michal Kapec, který výrazně snížil náš věkový průměr. Michal hraje opravdu skvěle, navíc má zkušenosti se zvučením v klubech a obecně muzikou žije. Potkali jsme se jaře na pivku v Ostravě a pochopitelně od nás dostal lano. Přestože není z Ostravy, je studentem Ostravské univerzity, tudíž tu tráví většinu času a není tedy problém zkoušet. Během léta naši sestavu doplnil další velmi zkušený borec Tom Brighter, známý především ze své domovské kapely Revenge Division. Pochází ze Slovenska, takže odteď je Nahum mezinárodní kapelou. Tom projevil zájem s námi hrát a svým naprosto profesionálním přístupem a skvělou hrou na bicí nás nenechal ani chvíli na pochybách, že on bude pro naši bandu ten pravý. Takže jsme zpět v nové sestavě, jsme silnější a plní energie.

Ovlivnily změny na postech kytaristy a bubeníka průběh nahrávání nového alba?

Určitě. Byl to také jeden z důvodů, proč jsme se do studia vrátili ještě jednou. V původní sestavě jsme nahrávali u Dana Frimla (frontman Mean Messiah) v jeho The Barn studiu. S příchodem personálních změn jsme se rozhodli nový materiál prakticky celý, až na některé party natočit znovu. Chtěli jsme, aby na albu byl patrný rukopis a feeling nových členů kapely. Trošičku jsme si ještě pohráli s aranžemi a na podzim tohoto roku jsme zakotvili v GM studiu v Jablunkově. Přestože jít do studia podruhé během jednoho roku bylo finančně dosti náročné, myslím, že výsledek bude stát opravdu za to. Skladby jsou, jak se říká, již dobře uzrálé.

Podle tvých slov jste ale s Mrošovou prací (u Mroše kapela nahrávala debutové album, pozn. aut.) byli spokojeni – proč tedy ta změna?

Především vždy hledáme nové obzory. Chtěli jsme, aby nové album znělo jinak než debut, takže jsme pochopitelně hledali jiné studio. Každé studio si nese svůj určitý rukopis. S prací Mroše jsme byli spokojeni, ale jak říkám, chtěli jsme zkusit něco nového. Myslím, že nejen nový materiál, ale i celkový sound nového alba bude tvrdší, syrovější. Prostě pořádný náhul.

Produkce jste se zhostili sami?

Muziku k novému albu napsal kompletně kytarista Tomáš a od začátku měl jasnou představu o výsledku. Já dělal texty. V době, kdy jsme nahrávali ještě v původní sestavě ve studiu The Barn, jsme s Danem konzultovali některé aranže a songy jako takové. Pod jeho taktovkou jsme provedli pár změn. Myslím, že nám to pomohlo se na věci dívat trochu jinak, než jak to měl člověk zažité. Nicméně desku si produkujeme sami, ale určitě jsme se nechali inspirovat i zvenčí.

Váš debut The Gates Are Open byl hudebními kritiky i fanoušky hodnocen velmi kladně. Očekáváš stejný úspěch i u chystané albové novinky?

Upřímně, byl bych hodně překvapen, kdyby tomu tak nebylo. Nicméně debut to má vždy, jak se říká, trochu snazší. Tím nechci snižovat kvality The Gates Are Open, jen prostě tvrdím, že druhé album se přeci jen zkoumá podrobněji, někdy až hnidopišsky. Ale asi to tak má i být. Co se týče našich fans, myslím, že budou velmi spokojeni. Nechali jsme na novém albu pot, krev i slzy a myslím, že bystrý posluchač to postřehne a náležitě ocení. My jsme s novým materiálem velmi spokojeni. Album je silné a myslím, že to je to nejlepší, co jsme zatím udělali.

Bude se jednat o dílo s jednotným konceptem? O čem pojednávají texty nových skladeb? Prozradíš případně čtenářům, jak se bude album jmenovat?

Nové album ponese název And The Chaos Has Begun a svým způsobem tematicky naváže na debut The Gates Are Open. Přestože nejde o koncepční album, tak jak je běžně vnímáno, má And The Chaos Has Begun jasnou sjednocující koncepci. Jednotlivé skladby jsou jako střípky mozaiky, které vytvářejí celkový obraz zkázy. Zatímco debutové album přicházelo s vizí apokalypsy, tak nové album sděluje, že apokalypsa již započala. Oním jednotícím prvkem je vzrůst chaosu mezi lidmi i v člověku samotném, jenž vrcholí v naprostém zmaru a utrpení. V textech se zaobírám stavem současné společností, pocity jedince vůči celku, otupělosti vnímání, manipulací s informacemi a mediálním balastem, zvráceným systémem až po vztek a samotnou válku. A jsme to my sami s našimi pocity, co touto etapou lidských dějin musí projít. Texty jsem psal v době, kdy jsem s kapelou, ale i v osobním životě procházel určitým těžkým obdobím. Je zde znát určitá forma beznaděje, prázdnoty. Texty nikdy nepodceňuji a považuji je za velmi důležité. Jde o intenzívní a často velmi osobní sdělení posluchačům.

Co se týče vizuální stránky, vsadili jste na stejného výtvarníka, který dělal i obal pro The Gates Are Open?

Tentokrát jsme chtěli cover nového alba pojmout jinak. O výtvarné zpracování celého bookletu se tentokrát postarala vokalistka Keep on Rotting a Diligence Daniela ”Dahlien” Neumanová. Krom toho, že jí to jde náramně za mikrofonem, je rovněž velmi výtvarně nadaná umělkyně. Na coveru pracovala opravdu dlouho a výsledek je naprosto perfektní. Ono když někomu zadáte, že má znázornit rodící se chaos, tak to není úplně jednoduché téma. Myslím, že Daniela se toho zhostila na výbornou. Ústředním motivem je sám chaos. Chaos je všude, vše pohlcuje, ničí vše kolem, rozpadá se a opět rozrůstá. Myslím, že cover nového alba je kvalitní umělecké dílo.

Chystáte se album opět vydat vlastním nákladem?

Album vychází pod hlavičkou nového vydavatelství Musick Attack. Nicméně vydáno bude čistě v naší režii. Během posledních tří let jsme sledovali různá vydavatelství, některá oslovila nás, jiná jsme oslovili my, ale většinou jsme spolupráci nenavázali. Důvody byly různé. Z naší osobní zkušenosti víme, že jsme schopni pracovat na sobě mnohdy lépe a s větším efektem. Navíc neztrácíme nic z plodů vlastní práce a jsme svými pány. Tím neříkám, že Nahum nikdy pod vydavatelem nebude, ale vždy je nutné řádně zvážit, co vydavatel nabízí a co si bere.

V posledních letech lze pozorovat velký návrat vinylových desek i magnetofonových kazet. Bude nové album dostupné i na těchto nosičích pro „fajnšmekry“?

Toto je především otázka financí. Obecně bychom chtěli časem vydat vinyl, nicméně si to teď finančně dovolit nemůžeme. Uvidíme, co přinese čas. Možná, kdyby byl velký zájem ze strany fanoušků, necháme se přemluvit a zainvestujeme i do těchto věcí. Pohrávám si také s myšlenkou reedice debutového alba The Gates Are Open, jelikož nám doma zůstalo už opravdu jen tolik kusů, co je prstů na ruce. Možná se při této příležitosti spáchá nějaká raritka v souvislosti s novým albem, ale to ukáže až čas. Momentálně můžu prozradit, že And The Chaos Has Begun by mělo vyjít jako digipack.

Má Ostrava s její industriální minulostí vliv na vaši tvorbu? Zní stále ocelovým tónem?

Myslím, že ano. I když jsem nad tím nikdy takto nepřemýšlel. Faktem je, že kdybych žil celý život na Jamajce, asi bych dělal jinou muziku. Myslím, že prostředí, ve kterém odmalička žiješ, tě formuje. Ostrava jako taková už dle podle mne ocelovým tónem nezní – spíše odeznívá. Ale stále je to, jak se říká, kraj razovity. Lidé tu jsou tvrdší a nikdo se s tebou nemaže. Industriální historie Ostravy tiskne městu svůj osobitý charakter a ten je nezaměnitelný i po tolika letech.

Kristýna Trochtová | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.