Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Atd. Ostrava Kamera Oko: Výjimečné filmy a jedinečné osobnosti v centru Ostravy

Ostrava Kamera Oko: Výjimečné filmy a jedinečné osobnosti v centru Ostravy

26.9.2016 Atd.

Nejlepší kameramanské počiny současnosti i minulosti, světoznámé filmy i nově oceněné snímky z předních festivalů od pátku sledují Ostravané na všech plátnech jednosálových kin včetně double sálu v Cineportu na Hlubině. Osmý ročník Mezinárodního filmového festivalu Ostrava Kamera Oko jim až do čtvrtku nabízí pestrou paletu z více než sedmdesáti titulů.

Zvětšit obrázek

Ze zahajovací projekce osmého ročníku festivalu Ostrava Kamera Oko.
Foto: Gabriela Knýblová

Nejde ale pouze o filmy. V Ostravě se díky festivalu rozproudila jedinečná slavnostní atmosféra, kterou dotvářejí světoznámé osobnosti. Jednou z nich je například polský kameraman Adam Sikora, člen poroty, před jehož kamerou se například svlékal donaha Norbert Lichý v kriminálce Ve stínu. V Ostravě se ovšem již dříve s úspěchem promítaly věhlasné filmy, na nichž se podílel, zejména Angelus o spiritistickém hnutí v Horním Slezsku a Wojaczek o novodobém prokletém básníkovi Rafalu Wojaczkovi.

„Nejsem v Ostravě poprvé a opět musím uznat, že se mi tady velice líbí, zejména mě okouzluje secesní architektura v centru města,“ prozradil své dojmy Adam Sikora.

Neméně nadšený je městem i festivalovým děním Sikorův kolega, světoznámý střihač a kameraman a dokumentarista Miroslav Janek.  Proslavil se například jako dvorní střihač proslulého dokumentaristy a režiséra Godfreye Regia (Powaqqatsi, Anima Mundi).

„Do Ostravy jezdím rád. Za dva dny jsem viděl skoro všechny soutěžní filmy, kromě jednoho. Mimo soutěž jsem navíc stihnul Vlka z Královských Vinohrad od Jana Němce. Trošku jsme se znali, potkali jsme se v Americe, chvíli jsme spolu seděli na katedře dokumentární tvorby na FAMU. Pak přešel na hranou tvorbu,“ prozradil Miroslav Janek své bezprostřední dojmy i vzpomínky.

Ostrava Kamera Oko pro něj má zvláštní význam, je to totiž první festival kameramanské tvorby, který za svou dlouholetou filmařskou kariéru navštívil. „Prý jich je víc, ale to jsem nevěděl. Je dobře, že OKO existuje, protože kameramani si zaslouží svůj festival. Hlavně se mi líbí, že festival je malý. A co je malé, to je milé. Máme šest soutěžních filmů, to je úžasné, zdá se mi to velice dobré. Zřejmě i jejich výběr musí být přísný. Znám jeden festival v Bělehradě, který mám moc rád. Jmenuje se Sedm statečných a každý rok na něj pozvou jenom sedm dokumentárních filmů. Každý má obrovský prostor na diskusi. Takže komorní vydání festivalu mně vyhovuje daleko více než ty obr festivaly, protože zde je poznat určitá dávka soustředění a lidé na nich se už dobře znají,“ uvedl Miroslav Janek před nedělním promítáním.

Navíc s velkým potěšením absolvoval prohlídku Dolní oblasti Vítkovic. „Vždycky mě to tady fascinovalo. Je úžasné, co se tady z toho podařilo udělat, řekl.

O hlavní cenu soutěžní sekce Oficiální výběr se uchází šest filmů včetně nového 3D filmu režiséra Wima Wenderse Krásné dny v Aranjuez nebo snímku Smrt Ludvíka XIV. režiséra Alberta Serry, který rozdělil kritiku na festivalu v Cannes. K členům mezinárodní poroty, která ocení nejlepší kameramanskou práci, se řadí již zmíněný polský kameraman Adam Sikora. On sám v Ostravě uvedl svůj nejnovější počin Já, Olga Hepnarová. Miroslav Janek v neděli v rámci svojí filmové lekce představil svůj nejnovější dokument Normální autistický film. Jeho hrdiny je pět obdivuhodných dětí, jež společnost shodně opatřila nelichotivou nálepkou „autista“. Trojlístek porotců doplňuje argentinský režisér Eduardo Williams, jehož celovečerní debut zvítězil letos v srpnu na festivalu v Locarnu.

Miroslav Janek rovněž ochotně odpověděl, jak vnímá úroveň soutěžních snímků. „Mají zajímavý společný rys, a to je pomalost. Pro mě je hodně vyhovující, ale nesmí se to přehnat. Kdybych nebyl tady, tak bych je asi nikde jinde neviděl. Málokterý se k nám dostane do distribuce. Což je výjimečný případ i zahajovacího filmu Radio Days, a ten je teda skvělý,“ usmíval se zkušený, ale skromný tvůrce.

Na diváky festivalu zbývají ještě desítky dalších kvalitních snímků, mohou je vidět až do závěrečného čtvrtku.

Martin Jiroušek | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Atd.", nebo přejděte na úvodní stranu.