Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba ANKETA: Unikátní a neopakovatelný Hudební maraton Leoše Janáčka je za dveřmi. Čím zaujal desítku osobností?

ANKETA: Unikátní a neopakovatelný Hudební maraton Leoše Janáčka je za dveřmi. Čím zaujal desítku osobností?

20.10.2018 09:10 Hudba

Už jen pár dní zbývá do zahájení čtyřdenního hudebního festivalu, kterým Ostrava a Moravskoslezský kraj vzdají hold nejvýznamnějšímu skladateli vzešlému z tohoto regionu. Hudební maraton Leoše Janáčka se koná od 25. do 28. října a nabídne během čtyř dnů 17 koncertů s účastí několika stovek umělců. Zeptali jsme se vybraných osobností, čím je festival zaujal a na které koncerty se nejvíce těší.

Zvětšit obrázek

Leoš Janáček je nejvýznamnějším skladatelem vzešlým z Moravskoslezského kraje.
Foto: Archiv

V anketě odpovídají jak odborníci, kteří se na festival chystají, tak zástupci organizátorů a významné kulturní osobnosti Ostravy. Každému jsme položili následující dvě otázky:¨

1. Čím konkrétně vás formát Hudebního maratonu zaujal?
2. Na který koncert se v rámci Hudebního maratonu chystáte vypravit a proč? 

Milan Bátor, hudební publicista a pedagog, stálý spolupracovník Ostravanu
1. Preferuji dlouhé výlety před krátkými procházkami. Možná proto oceňuji možnost slyšet dílo jednoho skladatele v intenzivním sledu několika hodin a dnů. Ostatně, už jsem jeden podobný maraton v minulosti absolvoval – vzpomínám na dvořákovský maraton, který v jednom dni představil kompletní písňovou tvorbu Antonína Dvořáka. Dodnes z toho zážitku čerpám inspiraci a uvědomuji si, že díky němu se můj pohled na písňovou tvorbu Dvořáka absolutně změnil. I z těchto důvodů jsem ani na okamžik nezaváhal a přijal platformu Hudebního maratonu Leoše Janáčka jako osobní výzvu, která se může hluboce promítnout v mých zkušenostech.
2. Možná teď budu vypadat jako hudební fanatik, ale přiznám se, že mám v plánu vyslechnout všechny koncerty. Připadá mi to jako jediná správná možnost. Nechat se zaplavit hudbou Leoše Janáčka a pokusit se v ní neutonout. Beru v potaz také fakt, že je to unikátní příležitost, která se v budoucnu už nemusí opakovat – slyšet dílo tohoto originálního samorosta v tak  intenzivní tenzi. Věřím, že to bude mimořádný zážitek nejen pro mne, alei pro řadu dalších, kteří mají oči a uši otevřené.

Soňa Javůrková, ředitelka Janáčkovy konzervatoře v Ostravě
1. Hudební maraton Leoše Janáčka znamená pro mě možnost slyšet v průběhu víkendu velkou část Janáčkova díla v podání vynikajících umělců. Okamžité zachycení nuancí v pojetí jednotlivých interpretů a srovnání jejich pochopení Janáčkova díla může být velmi inspirativní nejen pro odborníky muzikology a hudebníky, ale také pro laickou veřejnost. Možná tento formát naláká k poslechu Janáčkovy hudby i ty návštěvníky koncertů, kteří se ještě i dnes trochu Janáčkovi vyhýbají.
2. Rozhodně si nechci nechat ujít koncert Mladí ladí Janáčka, už proto, že součástí Ostrava Youth Orchestra jsou naši studenti. Ráda bych navštívila koncert, na kterém zazní Janáčkova smyčcová kvarteta v podání skvělého Pavel Haas kvartetu. A jelikož si neumím z nedělních koncertů vybrat, protože je naplněna po okraj skvělou dramaturgií a úžasnými interprety, strávím asi celý tento sváteční den od rána do večera jen s Janáčkem.

Kateřina Hnátová, šéfredaktorka hudební revue Opus Musicum:
1. Maraton je promyšlenou hudební akcí, která však není dramaturgicky dogmatická, tedy nelpí stoprocentně na hudbě Leoše Janáčka, ke slovu se dostanou i další autoři. Přítomna je žánrová pestrost od velkého symfonického koncertu přes operu ke komornímu formátu
a vokálním opusům, zkrátka pro každého něco (případně pro fajnšmekry všechno). Velkou devízou maratonu je ono časové zhuštění do čtyř dnů s posledním dnem kryjícím se se stým výročím vzniku Československa – slavnostní atmosféra je to, čím bude maraton bezesporu ozdoben.
2. Vzhledem k tomu, že budu psát souhrnnou recenzi maratonu pro naši hudební revue Opus musicum, budu chodit téměř na všechny akce od zahajovacího koncertu až po závěrečný. Těším se na představení opery Osud, vystoupení Haasova kvarteta či písňový recitál Kateřiny Kněžíkové a Romana Hozy za klavírního doprovodu Martina Kasíka (Moravská a Ukvalská lidová poezie v písních – pozn. red.), v jehož provedení mě zajímá i Janáčkovo Capriccio (Kasík hraje Janáčka – pozn. red.).

Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava
1. Na Hudební maraton Leoše Janáčka se chystám mimo jiné proto, že jsem jedním z jeho spolutvůrců a umělecké kvality festivalu pokládám za nesporné.
2. Jednoznačně na klavírní tvorbu L. Janáčka, protože klavír jako nástroj je mi blízký, tudíž se vypravím na oba festivalové koncerty jak s Martinem Kasíkem (Kasík hraje Janáčka – pozn. red.), tak na klavírní recitál Jana Bartoše. Dále se těším na provedení obou Janáčkových smyčcových kvartetů v podání Pavel Haas Quartetu, který je podle mě jedním z nejlepších souborů u nás a na světové úrovni. Určitě navštívím i závěrečný koncert s vycházející dirigentskou hvězdou Jiřím Rožněm, na jehož nastudování Janáčkových repertoárových kusů jsem velmi zvědavý.

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu
1. Jedinečnost tohoto unikátního projektu tkví v koncentraci maximálního možného počtu koncertů v pouhých čtyřech festivalových dnech. Pro ty, co milují hudbu a zároveň chtějí zažít něco mimořádného, je to ideální příležitost.
2. Vzhledem k tomu, že jsem jedním z hlavních dramaturgů tohoto minifestivalu, chystám se navštívit všechny koncerty, které mi můj čas a možnosti dovolí. Jsem si jist, že každý
z těchto koncertů bude stát za to! Mimochodem zvučná jména pozvaných umělců jakými jsou např. klavíristé Lukáš Vondráček, Martin Kasík, Ivo Kahánek a v neposlední řadě Jan Bartoš nebo Pavel Haas Quartet, Bennewitzovo kvarteto či Ostrava Youth Orchestra
s dirigentem Ondřejem Vrabcem jsou jistě dostatečným důvodem, proč se těchto jedinečných hudebních zážitků osobně účastnit.Rozhodně si tuto příležitost nenechte ujít.

Lukáš Curylo, 1. náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje
1. Na projektu je skvělé to, že se propojily ostravské hudební scény a tím je zaručena rozmanitost a jistě i kvalita hudebního zážitku. Myslím si, že tento projekt je jedinečným příspěvkem k oslavě 100. výročí republiky. A taky si důstojně připomeneme 90. výročí úmrtí hudebního skladatele Leoše Janáčka, jenž je personou, kterou se bezesporu můžemepyšnit nejen v kraji, republice, ale i v rámci evropského či dokonce světového formátu.
2. Osobně se zúčastním slavnostního zahájení Hudebního maratonu. Mám rád hudbu Antonína Dvořáka a těším se na koncert pro housle a orchestr (Zahajovací koncert – pozn. red.). Ale věřím, že nezapomenutelná bude také vždy úžasná Kateřina Kněžíková (Moravská  a Ukvalská lidová poezie v písních – pozn. red.). Nenechám si ujít ani závěrečný koncert a těším se jak na rapsodii pro orchestrTaras Bulba, které se ujme Janáčkova filharmonie Ostrava pod vedením dirigenta Jiřího Rožně, tak na Sinfoniettu.

Petra Javůrková, ředitelka marketingu Janáčkovy filharmonie Ostrava
1. Formát čtyřdenního festivalu je dle mého názoru zajímavý především intenzitou zážitku, který si posluchač může odnést. Čtyři dny s díly skladatele spjatého s naším regionem, navíc z velká části interpretována místními rodáky, jsou skutečně unikátní.
2. Osobně se nejvíc těším na Závěrečný koncert Hudebního maratonu. Vnímám to jako završení celého projektu Janáček Ostrava 2018, který nám přinesl řadu zajímavých akcí napříč kulturními institucemi našeho kraje. Díky tomuto projektu jsme se z pozice koordinátora setkali s kolegy z ostatních institucí a společně spolupracovali, což beru jako obrovský vklad do budoucna. A k samotnému koncertu. Zazní na něm Taras Bulba a Sinfonietta, díla, která hrajeme poměrně často a při významných příležitostech. Obě mám spjatá s osobními vzpomínkami – třeba Taras Bulba byla na programu inauguračním koncertu současného šéfdirigenta Heiko Mathiase Foerstra v roce 2014, tedy v roce, kdy začalo mé působení v ve filharmonii. Sinfonietta ve mně vždy navodí slavnostní náladu a bezvadně se hodí právě pro tento den díky svému vztahu k T. G. Masarykovi. Zazněla totiž v roce 1926 na slavném sletu Československého sokola právě za jeho přítomnosti.

Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského
1. Byl jsem u zrodu toho projektu. Mám velmi rád mimořádné akce tohoto typu, události, které se vymykají běžnému sezónnímu koncertnímu programu. Líbí se mi, že v krátkém čase veřejnosti nabídneme hodně skvělé hudby. Maraton je sled výjimečných hudebních událostí, které zároveň zase jinak představí Ostravu a náš kraj.
2. Z pracovních důvodů nemohu stihnout vše, co bych rád. Ještě před naším uvedením opery Osud v Divadle Antonína Dvořáka chci 27. října zajít do Dolní oblasti na koncert mých oblíbených Janáčkových smyčcových kvartetů v podání Pavel Haas Quartet. Den nato si rád poslechnu například koncert Kasík hraje Janáčka, kde zazní i nádherné Capriccio pro klavír levou rukou. Janáček jej napsal pro jednorukého klavíristu Hollmana, jemuž pravou ruku paralyzovala válečná zranění.

Pavel Doležal, koncertní mistr Janáčkovy filharmonie Ostrava
1. Jedná se vskutku o janáčkovské „orgie“. Je to nebývalá koncentrace uvedení Janáčkových skladeb časová i místní. Pozoruhodná je ale také mimořádná účast české hudebně-interpretační špičky.
2. Aktivně se zúčastním dvou koncertů, jednak uvedení slavných Janáčkových skladeb pro smyčcový komorní orchestr, tedy jeho Suity a Idyly pod vedením houslisty Jana Mráčka (Janáčkův smyčcový orchestr – pozn. red.), dále pak závěrečného koncertu, kde Janáčkova filharmonie Ostrava uvede pod vedením dirigenta Jiřího Rožně mistrova nejslavnější díla symfonická, tedy Tarase Bulbu a Sinfoniettu.

Jakub Černohorský, koncertní mistr Janáčkovy filharmonie Ostrava
1. Festival mě zaujal intenzitou, se kterou se organizátoři pokusili osobnost Leoše Janáčka připomenout Ostravanům. Spolupráce většiny kulturních organizací, množství repertoáru  a účinkujících v krátké době čtyř dnů a nepřehlédnutelná propagace festivalu je zárukou toho, že bude mistr Janáček v Ostravě opravdu hmatatelně přítomen nejen pro znalé publikum, ale i pro ty, kteří jeho hudbu doposud nepoznali.
2. Rád bych byl přítomen na dvou kvartetních koncertech Haasova a Benewitzova kvarteta. Důvod je prostý. Jsou to špičkoví interpreti ve svém oboru a zároveň dlouholetí kamarádi. Budu rád, když se mi alespoň na jeden z koncertů podaří v rámci pracovních starostí a rodinných radostí uvolnit.

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.