Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Up!Great se na Mad Images nedrží zajetých kolejí. Jejich vyspělý crossover funguje proto, že je nepředvídatelný

Up!Great se na Mad Images nedrží zajetých kolejí. Jejich vyspělý crossover funguje proto, že je nepředvídatelný

25.1.2021 Hudba

Zdravě houževnatí Up!Great nectí žádná hudební pravidla a neuznávají žánrové hranice. To je zásadní poznatek z jejich nové studiovky Mad Images.  Kapela ve složení zpěvačka Veronica Hurt, kytarista Toma Rybola, bubeník Kocour a basák Wiki připomíná mašinu na změnu temp, která má sílu prvotřídní drtičky. Na albu figuruje deset písňových náloží, včetně jednoho povedeného duetu.

Zvětšit obrázek

Ostravská kapela Up!Great vydala na začátku ledna album Mad Images.
Foto: archiv kapely

Čtyřhlavá saň Up!Great v čele s charismatickou ďáblicí Veronicou Hurt se po letech čekání a vyčkávání rozhodla zaútočit s novým počinem. Ten přináší vyspělý crossover v té nejčistší podobě. A zároveň v té nejhrubší. Jedná se o čtvrtou studiovou nahrávku této formace, a to po albech The Songs After (2013), No Lies (2011) a Don´t Panic (2008).

Ostravská skvadra se nadále drží cesty, na kterou vstoupila před třinácti lety. To znamená, že servíruje hudební brutalitu, přímočarost, ale i ladnost. Zkrátka žánrovou variabilitu, kde je prostor třeba pro dravý hardcore se sekanými kytarovými riffy, pohodový rock, hravý rock´n´roll či zjemňující alternativu.

Nicméně tohle přeskakování mezi jednotlivými žánry se neděje nijak bez rozmyslu. V žádném případě nejde o to pozobat vše, co se zrovna namane, a zaujmout jakousi extravagantní roztříštěností. Nic takového. Cílem je především prokázat, že lze najít spojitosti mezi zdánlivě nesourodými elementy. A daří se to. Navíc skutečnost, že skladby jsou vystavěné na protikladech, aktivuje posluchačovu pozornost. A to po celou dobu nahrávky. Což je velké plus.

Up!Great ovšem tuhle volnost, kterou si sami naordinovali, nijak nezneužívají. Jasně, jsou sice neustále věrni modelu „přitáhneš, povolíš, přitáhneš, a pak zase…“, ale neznamená to žádný úprk k hudební anarchii. Jinými slovy, využívají toho, že právě díky všem těmto zmíněným atributům jsou písně v rámci Šílených představ tak vábivé a lákavé. Ačkoliv v nich převládá hudební agresivita. Agresivita, která zároveň hladí a dle potřeby se mění v saténový dotek.

Vokalistka Veronica je ve svém projevu uvěřitelná a nezní nijak nuceně ani strojeně. Vytasila přitom opravdu bohatý pěvecký rejstřík, a to včetně nesmělých pokusů o rapové vložky. Jakmile se rozněžní a pouští se do čistých vokálních pasáží, její hlas se jakoby rozpíná do dáli a je tak hřejivý a poutavý. Nicméně změna je život, takže velmi často sází rovněž na growlingové smršti. A těch je požehnaně. Vyzdvihněme třeba poslední song Images, což je v jejím podání parádní deathmetalová řezanice v kombinaci s doommetalovou atmosféričností až zasněností.

Veronica Hurt. (Foto: archiv)

Album, jež vznikalo dva roky v DS Studiu pod dohledem Davida Spilky, nabízí vícero záchytných bodů, díky kterým bude vedeno v patrnosti. Jedním z nich je určitě pátá jízda The Chase. Tu po pěvecké stránce obohatil Bilos ze spřátelených Malignant Tumour. Takřka od úvodních sekund čelíme rychlopalnému uragánu, jemuž dominují řvoucí orgie mezi Bilosem a Veronicou. Ta navíc v této skladbě boduje tím, že se přiklání k jistému teatrálnímu projevu. Jak tyto hrátky s hlasem, tak dravé kytarové sólo ve druhé polovině skladby pak však zcela odrovná sladká tečka na závěr… Inu, opravdu nečekané vyústění.

Jestli se kapele obzvlášť něco vydařilo, tak to, jakým způsobem propojila nekontrolovatelnou vášeň s hutností. Ačkoliv svým způsobem prezentuje na poslech těžké skladby, tak ty nesklouzávají k těžkopádnosti. Přispívá k tomu fakt, že písně doprovází značná porce emocí a naléhavosti. V tomto ohledu můžeme zmínit třetí Humilated, respektive sedmou Fears.

Zastavme se rovněž u obalu alba, který vytvořil Oleg Rooz. Tento ukrajinský videoeditor přitom není žádný zelenáč, protože se podílel už například na videoklipech od věhlasných Suicidal Tendencies, The Dillinger Escape Plan nebo Jinjer. Navíc Up!Great už pomohl při realizaci videoklipů k singlům Everyone Knows the Truth a Mad Man.

Mohlo by se říci, že všechno už tady v nějaké formě bylo. Což je víceméně pravda. Nicméně Up!Great mají výhodu v tom, že se nedrží zajetých kolejí a jsou nepředvídatelní. Koktejl, který namíchali, není nijak zastaralý. Naopak je účinný a má hlavu a patu. Zkrátka odvážnému štěstí přeje.

Up!Great: Mad Images. Vyšlo prozatím jako digital release u vydavatelství Supraphon 30. prosince 2020.

*

Internetové Rádio Ostravan odvysílá rozhovor se zpěvačkou kapely Up!Great Veronicou Hurt. Poslechnout si ho můžete v úterý 25. ledna 2021 od 19 hodin a v repríze ve středu 26. ledna od 22 hodin.

Petr Bidzinski | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.