Dominika Škrabalová na online koncertu prokázala, že je jedním z nejvýraznějších pěveckých talentů
26.5.2021 Milan Bátor Hudba Recenze
Dominika Škrabalová je mladá talentovaná zpěvačka, která studuje zpěv na Fakultě umění Ostravské univerzity. Její absolventský koncert, kterým završila svá magisterská studia, se odehrál v úterý formou živého streamu. Dominika Škrabalová je výrazný pěvecký talent a její absolventské vystoupení si dramaturgií a kvalitou nijak nezadalo s výkony starších a etablovaných umělců. Klavírní spolupráci obstaral pianista Lukáš Michel, průvodní slovo měla Kateřina Michlová.
Dominika Škrabalová ve Čtyřnotové opeře.
Foto: Martin Popelář
Dominiku Škrabalovou jsem poznal jako bývalou členku Koncertního sboru Permoník a sbormistryni Mužského komorního sboru. Už zde poutala pozornost její nepřehlédnutelná vysoká postava a přirozené charisma. Její hudební kariéra rozhodně není černobílá. Provázelo jí úspěšné studium žurnalistiky a mezinárodních vztahů na Masarykově univerzitě v Brně, hudba však postupně získala navrch.
Později se začala Dominika Škrabalová objevovat v menších operních úlohách Národního divadla moravskoslezského. Za připomenutí stojí Čtyřnotová opera, v níž se představila i jako spontánní komediální talent. Svůj absolventský koncert z Českého rozhlasu Ostrava mezzosopranistka zahájila reprezentativní árií z opery La Clemenza di Tito Wolfganga Amadea Mozarta. V té si důmyslně pohlídala čistotu pěveckého projevu a dramatický akcent.
Následovaly dvě árie z Popelky od Gioachina Rossiniho. První připomínala zasmušilou sarabandu s průsvitnou písňovou formou. Dominika zde emocionálně odstínila příběh v jednotlivých slokách a krásně svázala všechna legáta v závěrečné vokalíze na slabiku la. Druhá árie byla kontrastní, její spíše vznešeně virtuózní ráz počítal s náročnými koloraturami v podobě melodických ozdob, které Dominika zazpívala s příjemným intonačním i rytmickým nadhledem. Dobře zvládla rychlé stupnicové běhy ve střední části a perlivě hbité pasáže v závěrečné gradaci.
Kalifornie, motel v mohavské poušti, z kterého za záhadných okolností zmizela žena. Bouře. Svítilny, tma a výpadky elektřiny. To není filmový thriller ani horror, ale opera Motel vážky soudobého amerického skladatele Davida Conteho. Jeho hudbu objevila Dominika sama, když hledala současného skladatele, s jehož hudbou by nějak rezonovala. Soulad našla v mysteriózní hudbě Conteho. Po technické stránce se árie vyznačovala rozšířeně tonální sazbou a kantabilní melodikou, ale i psychologicky pozorně vypracovaným vokálním partem. Dominika Škrabalová správně pochopila vypravěčskou roli, zpívala se zastřenou barvou, napínavě a záhadně.
Následovala píseň Sbohem a šáteček Vítězslavy Kaprálové na stejnojmenné verše Vítězslava Nezvala. Přiznám se, že příliš neholduji zhudebněné poezii. Dost často jde o projevy, které se se s narací básně míjí. Ani zde se jinak nesmírně talentovaná skladatelka Kaprálová místy nevyhnula trochu patetickým postupům.
Po přestávce se Dominika Škrabalová vrátila v novém, elegantním černém kompletu. Ukázala jistotu a ohnivý temperament jako Carmen z Bizetovy opery, dynamickou akci předvedla také v árii z Verdiho opery Don Carlos. Čtyři šansony o lásce Benjamina Brittena byly jednoznačným vrcholem koncertu. Dominika Škrabalová v nich dokázala s obdivuhodným nadhledem najít jejich neopakovatelnost a odlišit kontrastní výrazové polohy. Velmi oceňuji, jak mezzosopranistka celý koncert zvládla i přesto, že se potýkala s nepříjemnou zdravotní indispozicí.
„Dovolte mi trochu sentimentu”, pozdravila Dominika Šrabalová na závěr svého koncertu své internetové publikum. A vzápětí nezapomněla poděkovat všem, kteří se na její cestě k opernímu zpěvu nějak podepsali, včetně Lukáše Michela, který jí poskytl svou výbornou klavírní spoluprací velkou oporu.
Na Dominice Škrabalové imponuje několik věcí. Předně to je její kvalitní hlasová kultura a pregnantní výslovnost ve všech zpívaných jazycích. Její umělecký růst je výsledkem citlivého a erudovaného vedení několika pedagogů, mezi nimiž nechybí nejvýznamnější osobnosti, které přesahují krajský formát: Eva Šeinerová, Martina Juríková a pedagogická legenda Eliška Pappová. Díky jejich moudrému vedení a ochotě a dobré vůli Dominiky přijímat správné rady zní její hlas ve všech polohách nosně a dokonale „usazeně“. Má podmanivou barevnost a bez technických problémů dokáže vyjádřit subtilní něhu i hutné napětí až k energicky vypointovaným vrcholům.
Dalším plusem, je její okouzlující nadhled a schopnost nebrat se vážně. Dominika Škrabalová prostě nepřipomíná někdy trochu naivní a namyšlené majitelky nasládlých hlasů. Má smysl pro kontext, jemnou ironii a nechybí jí všestranná (nejen) hudební inteligence. I proto se domnívám, že má obrovský potenciál stát se vynikající představitelkou velkých operních rolí, v nichž se může rozvinout její přirozené herecké kouzlo s výraznou charakterizační komikou.
Krásný a umělecky přesvědčivý koncert Dominiky Škrabalové byl důkazem, že na Ostravsku vyrostla výrazná pěvecká osobnost, jíž bude radost na pódiích potkávat.
Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.