Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Dominika Škrabalová na online koncertu prokázala, že je jedním z nejvýraznějších pěveckých talentů

Dominika Škrabalová na online koncertu prokázala, že je jedním z nejvýraznějších pěveckých talentů

26.5.2021 Hudba

Dominika Škrabalová je mladá talentovaná zpěvačka, která studuje zpěv na Fakultě umění Ostravské univerzity. Její absolventský koncert, kterým završila svá magisterská studia, se odehrál v úterý formou živého streamu. Dominika Škrabalová je výrazný pěvecký talent a její absolventské vystoupení si dramaturgií a kvalitou nijak nezadalo s výkony starších a etablovaných umělců. Klavírní spolupráci obstaral pianista Lukáš Michel, průvodní slovo měla Kateřina Michlová. 

Zvětšit obrázek

Dominika Škrabalová ve Čtyřnotové opeře.
Foto: Martin Popelář

Dominiku Škrabalovou jsem poznal jako bývalou členku Koncertního sboru Permoník a sbormistryni Mužského komorního sboru. Už zde poutala pozornost její nepřehlédnutelná vysoká postava a přirozené charisma. Její hudební kariéra rozhodně není černobílá. Provázelo jí úspěšné studium žurnalistiky a mezinárodních vztahů na Masarykově univerzitě v Brně, hudba však postupně získala navrch.

Později se začala Dominika Škrabalová objevovat v menších operních úlohách Národního divadla moravskoslezského. Za připomenutí stojí Čtyřnotová opera, v níž se představila i jako spontánní komediální talent. Svůj absolventský koncert z Českého rozhlasu Ostrava mezzosopranistka zahájila reprezentativní árií z opery La Clemenza di Tito Wolfganga Amadea Mozarta. V té si důmyslně pohlídala čistotu pěveckého projevu a dramatický akcent.

Následovaly dvě árie z Popelky od Gioachina Rossiniho. První připomínala zasmušilou sarabandu s průsvitnou písňovou formou. Dominika zde emocionálně odstínila příběh v jednotlivých slokách a krásně svázala všechna legáta v závěrečné vokalíze na slabiku la. Druhá árie byla kontrastní, její spíše vznešeně virtuózní ráz počítal s náročnými koloraturami v podobě melodických ozdob, které Dominika zazpívala s příjemným intonačním i rytmickým nadhledem. Dobře zvládla rychlé stupnicové běhy ve střední části a perlivě hbité pasáže v závěrečné gradaci.

Kalifornie, motel v mohavské poušti, z kterého za záhadných okolností zmizela žena. Bouře. Svítilny, tma a výpadky elektřiny. To není filmový thriller ani horror, ale opera Motel vážky soudobého amerického skladatele Davida Conteho. Jeho hudbu objevila Dominika sama, když hledala současného skladatele, s jehož hudbou by nějak rezonovala. Soulad našla v mysteriózní hudbě Conteho. Po technické stránce se árie vyznačovala rozšířeně tonální sazbou a kantabilní melodikou, ale i psychologicky pozorně vypracovaným vokálním partem. Dominika Škrabalová správně pochopila vypravěčskou roli, zpívala se zastřenou barvou, napínavě a záhadně.

Následovala píseň Sbohem a šáteček Vítězslavy Kaprálové na stejnojmenné verše Vítězslava Nezvala. Přiznám se, že příliš neholduji zhudebněné poezii. Dost často jde o projevy, které se se s narací básně míjí. Ani zde se jinak nesmírně talentovaná skladatelka Kaprálová místy nevyhnula trochu patetickým postupům.

Po přestávce se Dominika Škrabalová vrátila v novém, elegantním černém kompletu. Ukázala jistotu a ohnivý temperament jako Carmen z Bizetovy opery, dynamickou akci předvedla také v árii z Verdiho opery Don Carlos. Čtyři šansony o lásce Benjamina Brittena byly jednoznačným vrcholem koncertu. Dominika Škrabalová v nich dokázala s obdivuhodným nadhledem najít jejich neopakovatelnost a odlišit kontrastní výrazové polohy. Velmi oceňuji, jak mezzosopranistka celý koncert zvládla i přesto, že se potýkala s nepříjemnou zdravotní indispozicí.

„Dovolte mi trochu sentimentu”, pozdravila Dominika Šrabalová na závěr svého koncertu své internetové publikum. A vzápětí nezapomněla poděkovat všem, kteří se na její cestě k opernímu zpěvu nějak podepsali, včetně Lukáše Michela, který jí poskytl svou výbornou klavírní spoluprací velkou oporu.

Na Dominice Škrabalové imponuje několik věcí. Předně to je její kvalitní hlasová kultura a pregnantní výslovnost ve všech zpívaných jazycích. Její umělecký růst je výsledkem citlivého a erudovaného vedení několika pedagogů, mezi nimiž nechybí nejvýznamnější osobnosti, které přesahují krajský formát: Eva Šeinerová, Martina Juríková a pedagogická legenda Eliška Pappová. Díky jejich moudrému vedení a ochotě a dobré vůli Dominiky přijímat správné rady zní její hlas ve všech polohách nosně a dokonale „usazeně“. Má podmanivou barevnost a bez technických problémů dokáže vyjádřit subtilní něhu i hutné napětí až k energicky vypointovaným vrcholům.

Dalším plusem, je její okouzlující nadhled a schopnost nebrat se vážně. Dominika Škrabalová prostě nepřipomíná někdy trochu naivní a namyšlené majitelky nasládlých hlasů. Má smysl pro kontext, jemnou ironii a nechybí jí všestranná (nejen) hudební inteligence. I proto se domnívám, že má obrovský potenciál stát se vynikající představitelkou velkých operních rolí, v nichž se může rozvinout její přirozené herecké kouzlo s výraznou charakterizační komikou.

Krásný a umělecky přesvědčivý koncert Dominiky Škrabalové byl důkazem, že na Ostravsku vyrostla výrazná pěvecká osobnost, jíž bude radost na pódiích potkávat.

 

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.