Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Kolekce 1986–1991 Revisited – Part 2. od Miloše Doda Doležala mapuje minulost, přitom směle vzhlíží k budoucnosti

Kolekce 1986–1991 Revisited – Part 2. od Miloše Doda Doležala mapuje minulost, přitom směle vzhlíží k budoucnosti

27.8.2022 16:59 Hudba

Další kapitola dopsána. Mise splněna. Zpěvák a kytarista Miloš Dodo Doležal vyslyšel přání řady fanoušků a hudebně zdokumentoval období, kdy působil v kapele Vitacit. Bylo to v letech 1986 až 1991, přičemž karvinský rodák dvě zrealizovaná dvojcédečka vybavil písněmi, které náleží do jeho autorského portfolia.

Miloš Dodo Doležal na obě alba přichystal úctyhodných 39 hudebních příspěvků, které se ohlížejí za minulostí, ale v čase se nezastavily. Z hlediska nápaditosti a kreativity jsou dostatečně přínosné a odolné i směrem k budoucnosti. A to se počítá.

První část 1986–1991 Revisited – Part 1. spatřila světlo hudebního světa loni, nyní vyšla druhá část. Dvacetipoložková kolekce 1986–1991 Revisited – Part 2. opět obsahuje: „…známé songy, ale i kusy nikdy nevydaného materiálu z té doby. Speciálně songy Bohům vstříc, Skály, Levná lež a Hlas vznikaly v závěrečné fázi před rozchodem. (…) Po 35 letech můžete slyšet mnoho opět natočených písní, které kolují mezi vámi jen v koncertních nebo demo verzích.“ Tolik slova z bookletu.

Pozitivní je, že nespoutanost tehdejší doby skladbám nevzal ani zmíněný fakt, že byly znovu nahrány. A spíše vyniká jejich nadčasovost, protože předkládané písničky jsou svěží a řádně ostré i po letech. Platí to rovněž pro songy Poutník životem nebo Já chci se ptát těch králů, které nyní mají jiné verze, než když v roce 1989 vyšly na singlech v Supraphonu (Rockmapa), respektive Pantonu.

Celkově můžeme říci, že album tvoří písně psané rock-metalovou oddaností a rock-metalovým nadšením. Jsou srozumitelné a je vcelku jasné, co chce Miloš Dodo Doležal sdělit. A zároveň sdílet. Přesto není předvídatelný. Skladby nadále dokážou druhé obohatit. Jejich autor jim dal do vínku řadu kytarových vychytávek, ale také jakousi upřímnost, tah na bránu, lehkost a zároveň určitou hloubku. Doležalův kytarový projev byl už v té době charakteristický, přičemž za hlavní prvky, které jej vyživovaly a vyživují, lze označit energickou dravost v kombinaci s dostatečně melodickým výrazem. Inu, optimální kombinace, jak navazovat spojení s posluchači zcela automaticky. Bez ohýbání. Což se také děje.

Doležal nezná hudební limity. Ani tenkrát, ani v současnosti. A díky tomu, že vedle sebe staví písně postupně gradující (Poutník životem), dynamicky rychlopalné (Proč štěstí se mi vyhýbá, Strach), poklidně vnitřně neklidné (Skály), hutně dravé (Nerovný boj) a tajemně přímočaré (Bohům vstříc), dokáže naklonit misku vah zájmu na stranu, kterou potřebuje.

Pro úplnost dodejme, že bývalý člen Vitacitu se postaral na albu o kytarové party, část těch baskytarových a rovněž o zpěv, který je stejně přesvědčivý jako jeho kytarové umění. Dále s nahráváním alba vypomohli jeho syn Miloš Doležal Jr. (baskytary, sbor); Matěj Čurda, Štěpán Smetáček a Radek Láznička (bicí); Josef Melen (klávesy), Hana Krninská Liškařová (zpěv), Martin Mistr (zpěv, sbory), Tomáš Sovadina (sbory) a Arbok (sbor).

Za přínosnou můžeme považovat rovněž skutečnost, že všechny předkládané skladby jsou zdravě vyzývavé a jsou zkomponovány tak, že si žádají o poznání. Nejen letmé, ale bližší poznání. Hodnotu písní přitom zvyšuje kytarové vyšívání, které je jejich nedílnou součástí. Je však vedeno účelně a promyšleně, nikoliv pouze jako ukázka vlastních schopností. Také tyto prvky mají zásluhu na tom, že na albu jsou zkrátka zařazeny skladby hrané od kovového srdce a pro rock-metalové srdce.

Na druhé straně se určitě najdou záležitosti, které mohly být zvládnuty lépe. Docela překvapuje, že Doležalův perfekcionismus nepřispěl k tomu, aby CD bylo vybaveno texty k jednotlivým písním, což by fanoušci jistě ocenili. Rovněž si pečliví fanoušci v bookletu u autora textu k songu Proč štěstí se mi vyhýbá všimnou chyby, kde je místo Křížek uvedeno „Kžížek“.

Také bychom se mohli ptát, zda musela být zařazena dvě intra, tři outra, kytarové sólo a představovačka a místo nich se nenahrála další skladba z té doby. Ostatně celkově pak part 1. a part 2. čítají z devětatřiceti položek hned jedenáct podobných hudebních záznamů. Na druhé straně je pravda, že se jedná o autentické připomenutí dané doby, takže z tohoto pohledu tyto momentky rozhodně své místo na albech mají.

Loňský počin 1986–1991 Revisited – Part 1. skončil v anketě Břitva, kde hlasují publicisté píšící o žánrech spadajících pod širokou oblast hard´n´heavy, v kategorii Neřadové album roku 2021 na druhém místě. Dá se předpokládat, že letošní novinka také zaútočí na medailové pozice. 1986–1991 Revisited – Part 2. lze označit za oslavu hudební smysluplnosti. Album, které je pro pamětníky takřka povinné, a přitom se vyhýbá nostalgii. Pro mladší generaci je to nahrávka, díky které může objevovat a učit se. Tedy také plná podnětů.

Petr Bidzinski | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.