Narozeniny Bořka Slezáčka v režii Jana Hřebejka nabízejí v Divadle Mír úsměvnou i mrazivou sondu do lidských charakterů
13.10.2024 13:05 Evelína Vaněk Síčová Divadlo Recenze
Ostravské Divadlo Mír si na druhou říjnovou sobotu připravilo světovou premiéru autorské inscenace Narozeniny. Autorem a zároveň hlavním hereckým představitelem hry je Bořek Slezáček a režie se ujal Jan Hřebejk. Narozeniny přinášejí do Divadla Mír velmi příjemnou změnu. Konverzační rétorika zůstává, ale v mnohem propracovanější formě a s využitím veškerého potenciálu jednotlivých inscenačních složek.
Z inscenace Divadla Mír Narozeniny.
Foto: Jan Lipovský
Hořkosladká sonda do života několika rozdílných párů přináší humorná klišé v dobře oděném kabátku i originální pohled na životní osudy aktérů Tak by se dala shrnout autorská hra Bořka Slezáčka. Lékař – ortoped – Pavel Krejčí se svou manželkou, éterickou a křehkou knihovnicí Annou, která pečuje o domácnost, tráví dovolenou na své chatě v Beskydech. Špatná přístupnost chaty má zajistit, aby zde měli soukromí a klid.
Záhy se dozvídáme, že Pavel má narozeniny a jeho manželka o zcela soukromou oslavu nestojí. Pozve sousedy a dceru Míšu, která navíc přivede představit svého nového přítele. Snobský Pavel, který nesnese nic jiného než dokonalost a kultivovanost, se s novou situací srovnává jen těžko a nešetří „nezvané“ hosty svým cynismem a uštěpačnými poznámkami. Manželka Anna se snaží projevy mírnit, avšak vzájemné přestřelky mezi Pavlem a příchozími neberou konce.

Vladimír Polák a Lada Bělašková. (Foto: Jan Lipovský)
Sousedé Pergnerovy – Milan (Vladimír Polák) a Marta (Lada Bělašková) jsou prototypem buranů, kteří si libují ve vzájemném srážení, popíjení levného vína a ideální dovolenou vidí v italském Bibione. Oproti nim vypadá už tak idylické soužití Pavla a Anny na pozadí jejich moderní chaty jako dokonalost sama. Avšak nic, není jak se zdá být.
Příchodem třetí dvojice – Míši (Marie Anna Kupcová) a Petra (Michal Sedláček) se situace vyvine tak, že novým cílem „srážení“ je Petr. Trojice mužů naprosto rozdílného smýšlení se tak dostává do kuriózních situací. Ve druhé části inscenace se pak přidá k oslavě narozenin policejní dvojice Vanesa (Izabela Vydrová) a Roman (Bořivoj Čermák) a absurdní závěr je tak na spadnutí.

Michal Sedláček a Marie Anna Kupcová. (Foto: Jan Lipovský)
Narozeniny mají velmi dobrý základ ve scénáři. Důkladně vystavěné postavy jsou barvité, nenudí, jsou uvěřitelné a stěžejní je i minulost všech aktérů. Postavy mají svůj nezaměnitelný charakter, jenž je dobře podpořen režijním vedením Jana Hřebejka. Viditelné je to především u dvojice Vladimír Polák a Lada Bělašková. Oba herci mívají tendenci k hlučnému projevu a přehrávání svých charakterů, avšak to se v inscenaci Narozeniny nekoná. Jejich projev je naopak mírnější a o to více vynikne jejich komická stránka. Lada Belašková má výborně načasované vpády, které dokonale dokreslují naivní hloupost Marty, ale také skutečnost, že má srdce na pravém místě.
Vladimír Polák coby Milan je unavený životem, nespravedlností a bolestí, kterou si v sobě nese. Až při odhalení minulosti, se kterou se pere, vynikne jeho celistvá osobnost, která má na začátku blízko k jednoduchému odsudku. Jeho postava je častována různými sprostými nadávkami, které sice odrážejí jeho chování, ale Bořkovi Slezáčkovi se velmi šikovně podařilo ilustrovat skutečnost, že dokud neznáme celý příběh, jednoduchým soudem hlupáka uděláme pouze ze sebe.

Bořek Slezáček a Pavlína Kafková. (Foto: Jan Lipovský)
Nejinak tomu je i u ústřední dvojice. Intelektuální pár je zatížen vzájemnými křivdami, které přecházejí s kultivovaným klidem, ale i zde platí, že čeho je moc, toho je příliš. Bořek Slezáček svou postavu Pavla hraje s přesvědčivou lehkostí. Neskrývá se za slušnost a přesvědčení o své dokonalosti ho zaslepuje natolik, že se nežinýruje provádět nepatřičná rozhodnutí. Pavlína Kafková zosobňuje všechny tajemstvím zahalené ženy, řekněme zelené vdovy, které žijí v luxuse, mají vše, na co si vzpomenou, ale cena za vše často velmi bolí. Pavlína Kafková hraje Annu velmi citlivě, její postava má příjemnou energii, je hodná, milá, ale také zoufalá. A jak víme, zoufalé ženy činí zoufalá rozhodnutí.
Dva páry, které stojí na opačném pólu sociální škály, doplní mladá anarchistická krev. Provokatéra Petra, který má na vše názor a je tak trochu v podmínce, hraje Michal Sedláček. Velmi sebevědomý projev dodává jeho postavě na opravdovosti. Z Petra tak číší mladé naštvání na systém, jeho rozhořčení je znát i při nevinné hře a dokáže ho zklidnit snad jen joint trávy. Marie Anna Kupcová je zde v roli Míši záměrně „zošklivena“, ačkoli na její herecký projev to nemá vliv. Sice nehraje až tak výraznou roli, avšak její Míša má co říct a nebojí se projevit. K hlavní šestici se později přidají dva policisté, kteří hledají uprchlého zlodějíčka a také tak trochu hledají vlastní cestu životem a je dost možné, že kousek z ní najdou právě zde.

Z inscenace Narozeniny. (Foto: Jan Lipovský)
Veškeré charaktery postav jsou podpořeny výběrem kostýmů, jejichž autorkou je Kateřina Hájková. Dobře padnoucí moderní oděvy lékařského páru, volné unisexové oblečení mladého páru, devadesátkový džínový a levný „tygříkový“ outfit sousedů a nakonec profesionální oděv policistů. Vše dohromady dodává inscenaci na opravdovosti. Důležitou součástí inscenace je scéna. Zde se nejedná o žádné minimalistické křoví. Na jevišti vyrostlo beskydské zákoutí s dominantní chatou, saunou v pozadí a kouskem lesa. Adamovi Pitrovi se podařilo dostat na jeviště Divadla Mír velmi autentickou scénu, která je moderní, oku lahodící a působí velmi živě.

Z inscenace Narozeniny. (Foto: Jan Lipovský)
Narozeniny mají mnoho vrstev. Velmi zdařile vykreslené postavy jsou samy o sobě velmi nosným tématem hry. Vzájemné interakce vytvářejí komické situace, ale jsou podpořeny i mrazivými skutečnostmi. Politicko-sociální témata, která zde zazní, jsou naťuknutá a naštěstí ne více pitvaná. Mají dostatečný prostor, aby bylo jasné, že se témata dotýkají všech, ale zároveň jsou ponechány nedořešeny, aby si je zodpověděl každý po svém. Hra divákovi nevnucuje názory, pouze přednáší různá vidění a podprahově apeluje na toleranci, která se ve společnosti vytrácí. Na první pohled humorná konverzační komedie v sobě nese hodně společenských témat, která jsou velmi dobře režijně servírovaná divákovi, aniž by byla prvoplánově tlačena.
Poslední dobou se zdálo, že Divadlo Mír ztrácí dech a opakující se schéma divadelních her zatlačí divadlo do kouta. Nastavená laťka, která byla odměněna úspěchem, se malinko třepotala, ale uvedením inscenace Narozeniny tvůrčí tým Divadla Mír dokazuje, že na vavřínech rozhodně neusíná.
*
Narozeniny. Autor: Bořek Slezáček. Režie: Jan Hřebejk. Dramaturgie: David Vyhnánek. Scéna: Adam Pitra. Kostýmy: Kateřina Hájková. Recenze je psaná z premiéry uvedené v Divadle Mír v Ostravě v sobotu 12. října 2024.
Přečtěte si více z rubriky "Divadlo", nebo přejděte na úvodní stranu.