Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Janáčkovci podnikli vzrušující hudební cestu kolem světa aneb Vánoce můžou začít

Janáčkovci podnikli vzrušující hudební cestu kolem světa aneb Vánoce můžou začít

20.12.2016 11:53 Hudba

Na svátečně znějící strunu naladila v pondělí večer diváky Janáčkova filharmonie Ostrava. Tradiční vánoční koncert se i letos uskutečnil ve spolupráci s Janáčkovým filharmonickým sborem mladých a sborem Luscinia Opava. Mladí pěvci pod vedením sbormistra Jiřího Slovíka vzali posluchače na vánoční cestu kolem světa. Ve druhé půli zazněla Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby. Účinkovali sbor Canticum Ostrava se sbormistrem Jurijem Galatenkem a sólisté Johana Černohorská, Hana Procházková, Rudolf Medňanský a Radek Krejčí. Provedení řídil dirigent Stanislav Vavřínek.

Zvětšit obrázek

Janáčkův filharmonický sbor mladých během vánočního koncertu.
Foto: Ivan Korč

Čas vánočních svátků by měl být dobou klidného spočinutí, ohlédnutí se v čase za zvolna míjejícím rokem, případně zamyšlením nad pravým poselstvím Vánoc. Kolik z něj ještě vlastně víme a prožíváme? Jedním z míst, kde se dá naladit na ryze vánoční čas, jsou koncerty. S těmi se vždy před svátky roztrhne pytel a vyhrnou se ven noty: tu krásné a ladné, tu nevábné a liché. Vánoční putování v režii Janáčkovy filharmonie Ostrava letos vedlo následovně:

Cesta kolem světa za hudebními ohlasy Kristova narození začala v tuzemsku. V úvodu zazněla píseň Čas radosti veselosti Jiřího Třanovského. Současník Jana Amose Komenského, spisovatel a hudební skladatel Třanovský je autorem pozoruhodného kancionálu duchovních písní Cithara sanctorum (Loutna svatých), na kterém pracoval řadu let. Vyšel v roce 1636 v Levoči a obsahoval texty i nápěvy 412 písní, z nichž více než 150 složil nebo přeložil on sám. Jednalo se o dílo uměleckých kvalit s vytříbeným jazykem. Hudební aranžmá vytvořil Jaroslav Krček a mladí zpěváci a zpěvačky si dali pod pozorným vedením Jiřího Slovíka záležet na každém tónu a frázi.

Z českých zemí vedla cesta k sousedům na Slovensko. Koleda Búvaj, dieťa, krásne v moderním aranžmá vyzněla s lyrickou krásou, k níž přispěl harmonický průběh čtyřhlasu s průtahy k tónice. Následovala sousední Ukrajina a výrazově strhující a pěvecky mimořádně náročná koleda Ščedryk, ščedryk, kterou sbor v polovině repetoval v mnohem rychlejším tempu, v němž se mladí zpěváci neztratili a udrželi rytmickou koncentraci a intonační přesvědčivost.

Diametrálně odlišným hudebním ohlasem Ježíšova narození byla následující nigerijská koleda Betelehemu v aranžmá Jonathana Crutchfielda. Z původně etnicky čisté spirituální roviny vznikla moderně pojatá instrumentace, ale zato s neodolatelnou gradací, umocněnou v průběhu skvělým rytmickým doprovodem na djembe, tleskáním a pěknou choreografií. Následující spirituál Christmas Kum Ba Ya v úpravě Jay Althouse zapůsobil pěkným klavírním doprovodem a působivým melodicko-harmonickým průběhem hlasů s častými modulacemi do vyšších tónin.

2

Z pondělního vánočního koncertu. (Foto: Ivan Korč)

Téměř romantickou citovostí oplývala Hodie Christus natus est Josepha Stephense s basovou prodlevou na tónice a postupným vrstvením dívčích hlasů do melodických výšin. Píseň byla doprovozena celestou, flétnou a varhanami. Zatímco flétna vynikla a varhany vytvořily spolehlivý basový doprovod, celesta bohužel poněkud zanikala. Francouzskou vánoční inspirací s vlivy středověké duchovní vokální hudby byla koleda Noël nouvelet s působivým kvintovým průběhem hlasů i účinnou tónickou prodlevou v strhující dynamice zpěvu sboristů. Luscinia Opava a Janáčkův filharmonický sbor mladých se rozloučil s diváky písní Den přeslavný v úpravě Jaroslava Krčka. Den přeslavný má neodolatelné kouzlo a nestárnoucí půvab. Také oprávněně vzbudil bouřlivý potlesk, kterým posluchači zahrnuli sympatické sboristy a precizní sbormistrovskou práci Jiřího Slovíka.

Nepatřím k těm, kteří by na vánočním koncertě nutně museli slyšet Českou mši vánoční Jakuba Jana Ryby. Jednak proto, že se v kontextu Rybova rozsáhlého skladatelského díla nejedná o nějaký stěžejní bod jeho tvorby (dokládá to například čerstvá nahrávka jeho znamenitého Stabat Mater), jednak proto, že se takto zbytečně zasouvají do zapomnění díla novější a hodná pozornosti.

4

Dirigent Stanislav Vavřínek během pondělního koncertu. (Foto: I. Korč)

Českou mši vánoční zahrála Janáčkova filharmonie pod taktovkou Stanislava Vavřínka podle očekávání dobře. S vroucností v lyrických pasážích, s příjemnými sólovými výkony sopránu a altu, s rozjímavostí i dramatičností v Credu. Provedení nepostrádalo slavnostní lesk a tempovou agilitu, varhanní part suverénně nastudoval i letos Pavel Rybka. Také sbor Canticum Ostava, který patří k nejlepším ostravským sborovým tělesům, potěšil kultivovanou témbrovou vytříbeností hlasových skupin, přesvědčivou intonací a citlivě volenou dynamikou.

Drobné nedostatky lze přesto spatřovat v sólových výkonech. Nadšením a elánem čišela interpretace tenoristy Rudolfa Medňanského, který svůj part prožíval s hereckým zápalem. A tak nepostřehl, že dynamicky zbytečně zastínil altistku Hanu Procházkovou ve společném duetu. Po výrazové, intonační i artikulační stránce Medňanský předvedl velmi sympatický a zodpovědný výkon. Možná by však příště bylo lepší tahat za stejný konec provazu.

3

Z vánočního koncertu Janáčkovy filharmonie. (Foto: Ivan Korč)

Hanu Procházkovou evidentně provázela zdravotní indispozice, během provedení pokašlávala, přesto však dokázala svým příjemným altem zaujmout, mimo jiné i ve společném duetu se sopranistkou Johanou Černohorskou. Výkon basisty Radka Krejčího je nutné hodnotit také s mírnými výhradami: zpočátku basista zaujal hezkou znělostí a lahodnou barvou svého hlasu, v dalším průběhu však intonačně kolísal, bohužel právě v exponovaném basovém sólu ve V pravé pobožnostiCredu. Jistým, přirozeně muzikálním a čistým výkonem potěšila sopranistka Johana Černohorská.

Provedení Rybovy mše nebylo vůbec špatné a pozitiva jednoznačně převažují. Za výborné po všech stránkách však považováno být nemůže. Vánoční koncert Janáčkovy filharmonie byl v celkovém ohledu velice vyvážený a zejména v první polovině znamenitě dramaturgicky koncipovaný. Napříště by neškodilo vzdát se do třetice stejného díla (myšleno Rybova mše) a po výletu vánočním světem nabídnout posluchačům třeba pro změnu něco nového. Chuť objevovat už pravidelní návštěvníci koncertů JFO prokázali mnohokrát a domnívám se, že volba některého z osvědčených českých skladatelů (Zdeněk Lukáš, Otmar Mácha, Petr Eben…) nikoho nezklame.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.