Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Členové Janáčkovy filharmonie odehráli velmi působivý komorní koncert on-line

Členové Janáčkovy filharmonie odehráli velmi působivý komorní koncert on-line

17.4.2020 Hudba

Janáčkova filharmonie se připojila ke svým kolegům z českých orchestrů a připravila ve čtvrtek 16. dubna svůj první naživo streamovaný koncert. Členy prvního moravskoslezského orchestru Marka Šumníka a Jiřího Hanouska doprovodili klavíristé Eliška Novotná a Alexandr Starý.

Zvětšit obrázek

Eliška Novotná a Jiří Hanousek v živém streamu.

Přenosy Janáčkovy filharmonie budou probíhat ze Společenského sálu Domu kultury města Ostravy živě každý čtvrtek od 19 hodin. Na následující týdny jsou naplánovány koncerty, na kterých vystoupí flétnové kvarteto JFO a také renomovaný Benda Quartet, který je letos nominován na Cenu Jantar.

Historicky první stream zahájil violista Marek Šumník sólovou ChaconnouHouslové partity č. 2 d moll Johanna Sebastiana Bacha v transkripci pro violu. „Chaconnu jsem si pro dnešní koncert vybral proto, že patří k mým nejoblíbenějším skladbám. Hraju ji rád pro její pestrost a emocionální bohatství,“ prozradil Šumník o motivaci své volby. Chaconna, která uzavírá druhou partitu, je odedávna pokládána za jedno z nejobtížnějších a vrcholných děl pro sólové housle. Z jediného tématu a jeho neuvěřitelného variačního zpracování vykouzlil Bach celý vesmír. Marek Šumník si za své provedení nesmírně náročné skladby zaslouží velké uznání. Hrál zpaměti, citlivě „rozezpíval“ klenuté fráze, odstínil agogické finesy a odlišil polyfonní a jednohlasé partie tak, že Chaconna působila přirozeně a vzdušně.

Následující Vokalíza č. 14, op. 34 Sergeje Rachmaninova také není skladbou primárně svěřenou viole. „Vokalíza od Sergeje Rachmaninova je původně skladba pro zpěvní hlas – soprán nebo tenor. Zajímavé je, že autor nepracoval s textem, což je u skladeb pro vokál dost ojedinělé. Absence textu tak dává všem instrumentalistům možnost skladbu interpretovat, aniž by chybělo něco podstatného,“ vysvětlil Šumník.

Marek Šumník během živého streamu.

Nostalgická hudba Rachmaninova působila po bolestné katarzi Bachovy hudby jako velmi příjemný, odlehčený protiklad. Podání Šumníka se v této skladbě vyznačovalo brilantní tónovou kulturou a příjemnou sehraností s citlivým doprovodem pianisty Alexandra Starého.

Violu vystřídala její o něco větší sestra z rodiny smyčcových nástrojů. Violoncello v rukou Jiřího Hanouska je už několik desetiletí zárukou pozoruhodných posluchačských zážitků. A nejinak tomu bylo i během jeho vystoupení, pro něž zvolil dvě kompozice z díla Antonína Dvořáka. Jako první zazněl Klid pro violoncello a klavír op. 68, které je skladatelovou úpravou páté části klavírního cyklu Ze Šumavy.

Jiří Hanousek dovedně rozezpíval široce klenutou melodii s velkou přesvědčivostí, nádherným vibratem a kultivovanou intonací. Podobně znamenitě si vedl také v druhé Dvořákově skladbě Rondo pro violoncello a klavír g moll, op. 94, věnované slavnému Hanuši Wihanovi. Hanousek také poskytl cenné svědectví o svém hudebním zrání, vzpomínaje: „Klid a Rondo g moll pro violoncello a klavír Antonína Dvořáka mě provázejí od mých posledních měsíců studia na konzervatoři v Ostravě. V té době jsem dostal nabídku poprvé si zahrát obě díla na koncertě Janáčkovy filharmonie, který se měl uskutečnit v září 1982. Přesné datum si už nevybavuji, lze je jistě nalézt ve stařičkých programech filharmonie. Spolupráce s naším orchestrem byla pro mě tehdy velmi opojná a motivující mou jednadvacetiletou nezkrocenou dravost…“.

Jiří Hanousek během streamu.

Vynikající oporu přednímu českému violoncellistovi vytvořila klavíristka Eliška Novotná, jejíž interpretace byla nejen stylově vždy pochopená, ale zejména emocionálně a výrazově působivá a oduševnělá. Sofistikovaná hra Jiřího Hanouska byla pro mne osobně elegantním potvrzením, že tohoto skvělého violoncellistu je třeba stále počítat mezi českou interpretační špičku.

Stream Janáčkovy filharmonie se napoprvé vydařil báječně. Pochvalu si zaslouží příjemný zvuk a adekvátní akustické vyřešení prostoru. Pohotová práce kameramana umožnila sledovat detaily jednotlivých provedení doslova z bezprostřední blízkosti. První stream byl profesionálně připraven a potvrdil příslib kvalitních hudebních zážitků.

Už nyní se lze těšit na unikátní flétnové kvarteto, které v live streamu vystoupí 23. dubna v programu z děl mistrů hudebního klasicismu. V nepříliš častém zastoupení flétny jako součásti smyčcového kvarteta se představí flétnistka Janáčkovy filharmonie Šárka Adamíková. Spolu s ní rozezní hudbu významného představitele české hudební emigrace ve Vídni Pavla Vranického a Wolfganga Amadea Mozarta pánové Pavel Doležal (housle), Karel Plocek (j. h. – viola) a Ivo Fišer (violoncello).

Koncert je ke zhlédnutí na facebookovém profilu JFO.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.