Kulturní deník pro Ostravu a Moravskoslezský kraj

Úvod Hudba Mládí vpřed! Tradiční soutěž Múzy Ilji Hurníka i letos prozářila radost z hudby

Mládí vpřed! Tradiční soutěž Múzy Ilji Hurníka i letos prozářila radost z hudby

20.10.2021 13:34 Hudba

Po roční pomlce v Ostravě proběhla soutěž Múzy Ilji Hurníka. Již devátý ročník krajské a výtvarné soutěžní přehlídky se uskutečnil tradičně v Základní umělecké škole Ostrava – Zábřeh. V širokém spektru soutěžících nechyběly nástroje, jako jsou akordeon, tuba a violoncello. Největší zájem tradičně provázel sólový zpěv a klavír, ale nejlepším interpretem letošních Múz se stal mladý klarinetista.

Zvětšit obrázek

Skladatel a předseda poroty Edvard Schiffauer s oceněným houslistou Vojtěchem Kociánem.
Foto: Milan Bátor

Jakkoli nemám rád soutěže a sprintování za slávou, Múzy Ilji Hurníka jsou jednou z mála výjimek. Jejich filozofii totiž vládne vlídné a laskavé posouzení výkonů mladých muzikantů a ocenění pestré dramaturgie. Ilja Hurník se v Ostravě narodil a soutěž se podle něj nejmenuje náhodně. Jako výborný skladatel, pianista, hudební spisovatel a propagátor soudobé hudby by byl určitě potěšen, kolik malých umělců hraje a zpívá a nebojí se moderní hudby. Múzy Ilji Hurníka jsou specifické svým zacílením na hudbu 20. století a hudební současnost.

Proto v programu od počátku figurovaly skladby oblíbených českých i zahraničních autorů posledních desetiletí. Klavíristé mají nejvíc v oblibě neoklasická díla Williama Gillocka, z tuzemských autorů se nejčastěji hrají skladby Eduarda Douši, Luboše Sluky, Jiřího Vřešťála, Petra Hanouska a pochopitelně klasiků Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. V kategorii mladších klavírů porotu nejvíc zaujal výkon Štěpána Novotného z havířovské ZUŠ Bohuslava Martinů.

Ze soutěžní přehlídky Múzy Ilji Hurníka (Foto: Milan Bátor)

V repertoáru fléten nejčastěji figurovalo jméno Daniel Hellbach s vysloveně populární melodikou. Hegemonii tohoto autora narušila až Kristýna Maralíková z ostravské ZUŠ Eduarda Marhuly, která ve skladbách s názvy Sněženka a Kluziště ukázala, že flétna zní poutavě i s využitím netradičních technik. Kytaristé na soutěž zavítali ze ZUŠ Frýdek-Místek a podle očekávání ukázali, že v tomto městě jsou výborní kytaroví učitelé a šikovní žáci.

Ze soutěžní přehlídky Múzy Ilji Hurníka v Ostravě (Foto: Milan Bátor)

Ve zpěvu podobně jako ve flétně soutěžily častěji dívky. Některé zpívaly přirozeně, jiné dávaly do zpěvu větší emoce a představily promyšlenou interpretaci písní. Asi největší kouzlo měly v mladší kategorii písně Pavla Jurkoviče, Luboše Fišera a Jana Olivy v podání Šimona Kalety a Adély Holešové ze ZUŠ Bohuslava Martinů v Havířově.

Housle byly sice obsazeny méně, ale i zde se našel výkon, který překročil všechna očekávání. Jeho strůjcem byl Vojtěch Kocián, nositel slavného houslového příjmení ze ZUŠ Viléma Petrželky v Ostravě-Hrabůvce. Sympatický houslista zahrál svou skladbu způsobem, který vyvolal velké nadšení. Příkladně intonoval, zvládl různé technické finesy houslové hry a nezapomněl ani na přiléhavý výraz. Odměnou mu byl nejen zlatý diplom, ale i zvláštní cena poroty za mimořádně působivou interpretaci. Nejkrásnější ovšem byla jeho radost při vyhlašování výsledků, která vedla i ke společnému fotu.

Kromě tradičního písňového repertoáru porotu potěšily také songy od Beatles a Jaroslava Uhlíře, naopak určitým zklamáním bylo, že se v programu ani jednou neobjevilo jméno Petra Skoumala, jehož geniální písňová tvorba pro děti všechny generace patří k tomu nejlepšímu, co se v české hudbě 20. století zrodilo. Vynikajícím způsobem zahrál klavírista Teo Bumbálek ze ZUŠ Vladislava Vančury v Háji ve Slezsku. V klarinetech pak doslova šokoval svým profesionálním výkonem a rytmicky strhujícím projevem Richard Švéda ze ZUŠ Krnov. Jeho excelentní hru porota vyzdvihla jako nejlepší provedení skladby celého letošního ročníku.

Ze soutěžní přehlídky Múzy Ilji Hurníka v Ostravě (Foto: Milan Bátor)

Čirou radost všem udělali také mladí violoncellisté, kteří vypadali za velkým nástrojem až komicky maličce, ale hráli s vervou a příjemně kvalitní intonací. V Hlučínské ZUŠ se zase věnují zodpovědně žesťovým nástrojům, jak potvrdily zlatými diplomy oceněné výkony trombonisty Viktora Hrubého, tubisty Erika Hrubého a trumpetisty Tomáše Postulky.

V poslední kategorii zpěvu všechny přítomné uchvátila svým emocionálně půvabným projevem Viktorie Sodzawiczná, jejíž práce s výrazem a barvou hlasu byla na tak vysoké úrovni, že si vysloužila také zvláštní cenu poroty.

Múzy Ilji Hurníka v Ostravě (Foto: Milan Bátor)

Všichni účinkující si zaslouží i obrovskou poklonu za to, že ani v době zavřených škol a distanční výuky na hudbu nerezignovali a našli odvahu účastnit se soutěže. Není to nic jednoduchého, jít s vlastní kůží na trh, když člověk ztratí kontakt s učitelem, koncertní praxí a hrozí tréma, pochybnosti o vlastních schopnostech a ztráta motivace. Podobné uznání jako soutěžící získali jejich pedagogové, kteří své žáky vedou zodpovědně k citlivé interpretaci a porozumění hudbě. Mezi učiteli, kteří získali diplom za znamenité pedagogické vedení, byli Ivana Nováčková, Bohumír Stoklasa, Pavlin Panayotov a další.

Podobně porota vyzdvihla také korepetitory, kteří svůj doprovod nepojali pouze jako pracovní povinnost, ale jako příležitost dělat umění a hudbu s  chutí a pořádně. Brilantní výkony Miriam Dýrrové, Veroniky Trefilové, Kateřiny Ondrušíkové, Kláry Krejčí, Radky Slaninové, Pavly Kovalové, Dušana Bruse, Gerycha Oleksii, Tomáše Hodana a dalších jsou důkazem, že i učitel základní umělecké školy může aktivně pracovat na svém kontinuálním uměleckém růstu.

Múzy Ilji Hurníka v Ostravě (Foto: Milan Bátor)

Porotu Múz Ilji Hurníka tradičně vedl uznávaný skladatel Edvard Schiffauer, který jednotlivé výkony dětí hodnotil s bezmeznou podporou a svým typicky láskyplným povzbuzením všech přítomných. Právě v tom pocitu, že si tady nikdo nehraje na velké borce, ale hlavně pro radost a z lásky, spatřuji největší přínos této soutěžní přehlídky. Každé další dějství Múz Ilji Hurníka je i velkým překvapením, protože nikdy nevíte, jaké nástroje další rok do soutěže zavane. Velmi rovněž oceňuji, že soutěž preferuje hudbu současnou nebo provázanou s progresivními či populárními žánry. Naopak jistou úpravu by vskutku zasloužila technická stránka soutěže. Pro velký zájem se na mnoho muzikantů nedostalo. Bylo by dobré, dát šanci nejprve rovnoměrně všem, a pak obsadit zbývající místa těmi, kteří na Múzy jezdí v hojném počtu.

Poděkování si zaslouží také organizační tým ZUŠ Ostrava-Zábřeh v čele s iniciativní ředitelkou Jeanettou Faiglovou Polákovou, která zajistila všem optimální a útulné prostředí.

Existuje mnohem víc soutěží, které jsou zacíleny na hudbu minulých staletí. Hrát pouze starou hudbu však může znamenat i ztrátu kontaktu s realitou. Pokud má učitel nabídnout svým žákům skladby a autory blízké jejich vnímání a prožívání reality, musí být v obraze. Dát dětem to, po čem jejich srdce touží, znamená prožívat vše společně v setrvalé radosti z hudby. O nic jiného vlastně nejde.

Múz Ilji Hurníka se zúčastnili žáci třinácti základních uměleckých škol Moravskoslezského kraje. Porota pracovala ve složení Edvard Schiffauer (předseda poroty), Michal Bárta a Milan Bátor.

Milan Bátor | Další články

Přečtěte si více z rubriky "Hudba", nebo přejděte na úvodní stranu.